معرفی گرایش تجارت الکترونیک

کارشناسی ارشد تجارت الکترونیکی

مجموعه کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات (IT)

معرفی رشته :

فناوری اطلاعات (IT) همان طور که به‌وسیله انجمن فناوری اطلاعات آمریکا (ITAA‎) تعریف شده‌است، به مطالعه، طراحی، توسعه، پیاده‌سازی، پشتیبانی یا مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی مبتنی بر رایانه، خصوصا برنامه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزار رایانه می‌پردازد.

به طور کوتاه، فناوری اطلاعات با مسائلی مانند استفاده از رایانه‌ها و نرم‌افزار سروکار دارد تا از این طریق تبدیل، ذخیره، حفاظت، پردازش، انتقال و بازیابی اطلاعات به شکلی مطمئن و ایمن انجام پذیرد.
۴۴۴۴۴۴
دانش فناوری اطلاعات و رایانه با هم فرق می‌کنند، هرچند در موارد زیادی نیز با هم اشتراک دارند. به طور خلاصه اگر علم رایانه را مشابه مهندسی مکانیک بگیریم، فناوری اطلاعات مشابه صنعت حمل و نقل است و این یعنی فناوری اطلاعات بسیار از علم رایانه وسیع‌تر (و پیچیده تر) است. این اصطلاح در دهه ۱۹۹۰ جایگزین اصطلاحات پردازش داده‌ها و سیستم‌های اطلاعات مدیریت شد که در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۶۰ بسیار رایج بودند. فناوری اطلاعات (IT) معمولاً به کلیه فناوری هائی اشاره دارد که در پنج حوزه جمع آوری، ذخیره سازی، پردازش، انتقال و نمایش اطلاعات کاربرد دارند.
اخیرا تغییر اندکی در این عبارت داده می‌شود تا این اصطلاح به طور روشن دایره ارتباطات مخابراتی را نیز شامل گردد. بنابراین عده‌ای بیشتر مایلند تا عبارت «فناوری اطلاعات و ارتباطات» (فاوا) (Information and Communications Technology) یا به اختصار ICT را به کار برند.

تجارت الکترونیک با استفاده از شبکه های رایانه ای، معاملات تجاری را در مراحل گوناگون آن مانند طراحی، تولید، خرید و فروش و تحویل، ساده نموده و به آن سرعت می بخشد. «تجارت الکترونیک» دربرگیرنده هر گونه تجارت و تعامل مدیریتی است که با استفاده ازفن آوری اطلاعات و ارتباطات صورت می گیرد. تجارت الکترونیکی به عنوان یکی از مباحث مهم فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد تاکید کارشناسان بوده و با سرعت در حال جایگزین شدن تجارت سنتی است و بسیاری از کشورها بهره‌مندی از آن را سرلوحه استراتژی های بازرگانی خود قرار داده‌اند. خرید و فروش و تبادل هر گونه کالا، خدمات و یا اطلاعات از طریق شبکه‌های رایانه‌ای یا انجام مبادلات تجاری در یک قالب الکترونیکی،‌‌ از تعاریفی است که برای تجارت الکترونیکی بیان شده است.

هدف از دوره کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیکی ارائه درکی مناسب از فناوری‌های مرتبط با شبکه های کامپیوتری، مهارت در طراحی و تولید سیستم‌های مالتی مدیا برای توزیع در سطح شبکه و آگاهی از ابزارها و روشهای مودنیاز برای تغییر وظایف تجارتی و مدیریتی از طریق انجام معاملات به صورت الکترونیکی است. دوره کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک فارغ التحصیلانی با دانش فنی، مهارتهای خلاق و توانایی تجاری خلق می کند تا بتوانند از پتانسیل عظیم بازاریابی در شبکه های رایانه ای بهره برداری نمایند.

در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور ارشد و نیز افرادی که در بازار کار به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل دروس) کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیکی، دانشگاه های دارای رشته کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیکی، معرفی سایر گرایشهای کارشناسی ارشد و دکترای مهندسی فناوری اطلاعات (IT) (به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی)، بازارکار، وضعیت استخدام و آینده شغلی رشته کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیکی ارایه می شود.

برنامه درسی (سرفصل) کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیکی و تعداد واحدها :

تعداد کل واحدها : ۳۲ واحد
دروس اصلی : ۱۸ واحد
دروس اختیاری : ۶ واحد
سمینار : ۲ واحد
پایان نامه : ۶ واحد

دروس اصلی کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیکی

مفاهیم و مدل های تجارت و بازاریابی الکترونیکی مدیریت زنجیره تأمین و عرضه
طراحی و ارزیابی سیستم های کسب و کار استراتژی ها و برنامه های جامع کسب و کار الکترونیکی
امنتیت تجارت الکترونیکی انباره های داده و داده کاوی
سمینار پایان نامه

دروس اختیاری کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیکی

مدیریت دانش مدیریت ارتباط با مشتری
عامل های هوشمند در تجارت الکترونیکی مهندسی مجدد فرایندهای تجاری
تجارت الکترونیکی سیار سیستم های بانکی و پرداخت الکترونیکی
مباحث منتخب
دانشگاههایی که در رشته کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیکی پذیرش دانشجو دارند (بر اساس دفترچه انتخاب رشته ارشد ۹۳)
دانشگاه اصفهان دانشگاه صنعتی امیرکبیر دانشگاه صنعتی خواجه نصیر
دانشگاه علم و صنعت دانشگاه قم دانشگاه شیراز (مجازی)
دانشگاه خواجه نصیر (مجازی) دانشگاه چابهار (غیرانتفاعی) دانشگاه گیلان (مجازی)

دانشگاههای پذیرنده کارشناسی ارشد تجارت الکترونیکی که همزمان در مقطع دکترای این رشته نیز پذیرش دانشجو دارند

 
دانشگاه علم و صنعت

سایر گرایشهای کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات (IT) (بر اساس دفترچه راهنمای کنکور ارشد ۹۳) : 

  • مهندسی فناوری اطلاعات گرایش امنیت اطلاعات
  • مهندسی فناوری اطلاعات گرایش شبکه های کامپیوتری
  • مهندسی فناوری اطلاعات (IT)
  • مهندسی فناوری اطلاعات گرایش مدیریت سیستمهای اطلاعات
  • مهندسی فناوری اطلاعات پزشکی
  • مهندسی فناوری اطلاعات گرایش مخابرات امن
  • مهندسی فناوری اطلاعات گرایش سیستمهای چند رسانه ای
  • مهندسی فناوری اطلاعات گرایش معماری سازمانی
  • مهندسی فناوری اطلاعات گرایش طراحی و تولید نرم افزار

 

گرایش های دکترای مهندسی فناوری اطلاعات (IT) (بر اساس دفترچه کنکور دکترا ۹۳):

  • مهندسی فناوری اطلاعات (IT)

 

بازارکار، وضعیت استخدام و آینده شغلی کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیکی :

به طور کلی بازارکار فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیکی را می توان به صورتفعالیت در بانک‌ها حول محور پول الکترونیک ( خدمات بانکی الکترونیک، بانکداری اینترنتی، بانکداری موبایلی و …) و ایجاد و مدیریت سایت‌های ارائه دهنده خدمات تجارت الکترونیک تعریف کرد.در ادامه بازارکار و آینده شغلی رشته کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیکی در قالب  مشاغل مرتبط با این رشته معرفی شده اند. برای اطلاع از توضیحات کامل مربوط به هر شغل می توانید روی آنها کلیک کنید.

مشاغل زیر به طور مستقیم به رشته کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیکی ارتباط دارد و دانش آموختگان در صورت فعالیت در این مشاغل بیشترین ارتباط را بین رشته تحصیلی و شغل خود برقرار خواهند کرد :

کارشناس استقرار نرم افزار – برنامه نویس – مدیر وب سایت (وبمستر) – کارشناس پایگاه داده – طراح وب – پژوهشگر علوم کامپیوتر – کارشناس / مدیر شبکه – کارشناس امنیت اطلاعات – تحلیلگر و طراح نرم افزار – کارشناس پشتیبانی نرم افزار – استاد دانشگاه

 

 

Check Also

معرفی دانشکده فنی سمنان

معرفی دانشکده دانشکده فنی پسران سمنان از سال ۱۳۷۱ با رشته کاردانی الکترونیک عمومی فعالیت …

۳ comments

  1. سلام، ممنون از اطلاعات مفیدی که درباره رشته تجارت الکترونیک در اختیار قرار دادید.

  2. یادمه زمانی که کاردانی می خونزم این سایت امکان تایپیک گذاشتن داشت و اعضا می تونستن با هم تبادل نظر کنن

  3. ممنونم اطلاع رسانی عالی بود. جواب اکثر سوالاتم را گرفتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *