تاثیر سوابق تحصیلی در نتایج کنکور امسال

رئیس سازمان سنجش کشور با بیان اینکه امسال ۲۰ درصد سوابق تحصیلی در قبولی کنکور به طور قطعی تاثیر داده شد، گفت: قرار است طی ۵ سال ۸۵ درصد از کل ظرفیت‌های آموزش عالی به سمتی برود که بر اساس ارزشیابی که مطابق تعریف قانون در حوزه متوسطه است، پذیرش شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، ابراهیم خدایی با حضور در برنامه ای به نام حذف و اضافه در خصوص جزییات کنکور امسال توضیحاتی داد و درباره اینکه امسال چند درصد سوابق تحصیلی را در قبولی کنکور دخالت داده شده است گفت: امسال ۲۰ درصد به طور قطعی تاثیر داده شد.

رئیس سازمان سنجش کشور ادامه داد: در قانونی که برای سال ۹۳ تصویب شده است چند ملزومات دارد که یکسری تکالیف بر عهده آموزش و پرورش قرار گرفته است و یکسری تکالیف نیز بر دوش آموزش عالی. قرار است طی ۵ سال ۸۵ درصد از کل ظرفیت های آموزش عالی به سمتی برود که بر اساس ارزشیابی که مطابق تعریف قانون در حوزه متوسطه است، پذیرش شود.

خدایی رئیس سازمان سنجش کشور در پاسخ به سوال حبیب میدانچی مجری برنامه در خصوص اینکه چرا قانون حذف کنکور هنوز به طور کامل اجرایی نشده است گفت: ما اولین گام این قانون را نیز اجرا کرده‌ایم . منتهی در طرح تحول بنیادی تنها قسمتی را که ما توانستیم اندازه گیری کنیم امتحانات نهایی دبیرستان است.

وی افزود: در چند سال اخیر قانون‌هایی تصویب شد یکی در سال ۸۶ که طبق آن کنکور فعلی حذف شود و آزمون‌های آموزش و پرورش جایگزین شود که مشکلات جدی‌ای داشت و قانون‌گذار اصلاح کرد و شد قانون سال ۹۲ که بتوان هم مسائل کنکور را حل کند و هم مسائل آموزش و پرورش را. قانونی که اخیرا تصویب شد و برای سال ۹۳ اجرایی کردیم چندین ملزومات دارد که بر عهده آموزش و پررش و آموزش عالی است که می‌گوید باید طی ۵ سال ارزیابی دانش‌آموزان به میزان ۸۵ درصد در کنکور به ارزیابی آموزش و پرورشی آنها برگردد.

وی افزود: فرض کنید من تصمیم بگیرم از فردا کنکور حذف شود، منتها چه چیزی جایگزین کنیم و چگونه افرادی را بفرستیم؟ امروز جایگزینی نداریم. جایگزین باید یک سیستم ارزیابی باشد. وقتی این سیتسم را نداریم مجبوریم در این نقطه بیایستیم والا ما به کنکور فعلی نیز دلبستگی خاصی نداریم. لذا ما از همه قانون‌گذاران می‌خواهیم راهی برای طراحی یک شیوه سنجش جایگزین بیابند.

گفتنی است در این برنامه مهدی نوید دبیر شورای عالی آموزش و پرورش نیز حضور داشت که در مورد شیوه ورود دانش آموزان به دانشگاه اظهار داشت: این شیوه کنونی که ظرف چند ساعت زندگی دانش‌آموزان مشخص شود آسیب‌ها و فوایدی دارد. تحلیل ما این است که سر جمع، آسیب آن بیشتر است؛ هم برای فرد و هم برای سیستم. برای فرد سبب استرس، رنجش می‌شود و آسیب‌های بلندمدتی در وی ایجاد می‌کند.

وی افزود: بسیاری از دانشجویان در سال‌های ابتدایی دانشگاه به مشکل می‌خورند و برخی آسیب‌ها نیز در سیستم‌ها وجود دارد بر همین اساس امروز می‌گوئیم آموزش و پرورش مشکل دارد. یک مشکل آموزش و پرورش ما حافظه‌گرایی است. ما هم قبول داریم. حرف ما نیز این است که نظام تربیتی نباید محدود به تربیت علمی باشد. تربیت اخلاقی- دینی، زیستی- بدنی، سیاسی- اجتماعی و اقتصادی- علمی باید انجام دهیم. او باید یاد گیرد وقتی وارد این جامعه می‌شود، آماده باشد

Check Also

دفترچه سوالات آزمون سراسری ۱۳۹۴

دفترچه سوالات آزمون سراسری را بصورت تفکیک رشته می توانید از این لینک دریافت کنید. …

۲ comments

  1. با عرض سلا وخسته نباشید
    میشه بگید کی نتایج ازمون کاردانی به کارشناسی رو اعلام میکنند؟
    خیلی ممنون

  2. توی همه ی کنکور ها تاثیر داره؟؟؟(کاردانی به کارشناسی – کاردانی)
    تنایج کاردانی به کارشناسی رو کی میدن؟؟؟؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *