آیین نامه جدید آزمون نیمه متمرکز دکتری ۹۵-۹۴

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، آیین نامه آزمون نیمه متمرکز دوره دکتری در سال تحصیلی ۹۵-۱۳۹۴ را ابلاغ کرد.

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا، این آیین نامه با هدف حرکت به سوی استقلال دانشگاه ها و تفکیک فرآیند سنجش علمی از پذیرش دانشجو و دستیابی به عدالت آموزشی تهیه شده است.

براساس این آیین نامه، فرایند سنجش علمی از دو مرحله آزمون کتبی و سوابق تحصیلی تشکیل شده است.

برهمین اساس، آزمون کتبی شامل زبان خارجی، استعداد تحصیلی و مجموعه دروس اختصاصی است و در بخش سوابق تحصیلی، معدل های تراز شده در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ملاک محاسبه قرار می گیرد.

به این ترتیب، نمره کل سنجش علمی از نسبت ۸۰ درصد نمره آزمون کتبی و ۲۰ درصد نمره حاصل از تراز معدل های در مقطع قبلی به دست می آید.

به گزارش وزارت علوم، در فرایند پذیرش، داوطلب با توجه به نمره کل سنجش علمی، انتخاب رشته و حد نصاب نمره معرفی، توسط سازمان سنجش به دانشگاهها معرفی می شود و بررسی سوابق علمی، آموزشی و پژوهشی وی توسط دانشگاهها صورت می گیرد.

پذیرش دانشجو براساس نمره کل نهایی داوطلب براساس ۳۰ درصد نمره آزمون مرحله اول (سنجش علمی) و ۷۰ درصد مرحله دوم (سوابق علمی، آموزشی و پژوهشی) محاسبه می شود و با در نظر گرفتن حد نصاب نمره دانشگاه، اولویت های انتخابی و بررسی صلاحیت های عمومی، اسامی پذیرفته شدگان نهایی توسط سازمان سنجش اعلام می شود.

وزارت علوم در این آیین نامه آورده است که پذیرش دانشجو در تمامی دوره های آموزشی اعم از روزانه، نوبت دوم، پردیس های دانشگاهی، پیام نور، پژوهش محور و غیره در مقطع دکتری، صرفاٌ از طریق این آیین نامه صورت می گیرد.

Check Also

نتایج چند برابر ظرفیت بورسیه – آزمون تحصیلات تکمیلی سال ۹۴

جهت مشاهده نتایج معرفی شدگان چند برابر ظرفیت کد رشته محل های بورسیه یا دارای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *