نامه هاي دانشجويان زير برگه هاي امتحاني!

برخی دانشجویان که یک ترم را با اندک زحمتی به اتمام می رسانند تا با امتحانات پایان ترم دست و پنجه نرم کنند، بیشتر اوقات با این امید در جلسه امتحان حاضر می شوند تا با نوشتن عریضه ای و با کمک گرفتن از کلماتی شاید عاطفی و تاثر برانگیز و حتی خودمانی برای گرفتن تنها یک نمره 10 دل استاد را به دست آورند.

زرنگ بازی نداریم!

محمدرضا فهمیزی – استاد رشته ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی با این برداشت که نامه نوشتن دانشجو برای استاد در هنگام برگزاری امتحانات پایان ترم به مسائل فرهنگی مربوط می شود و هر استاد یا معلمی که تدریس می کند با این حاشیه ها روبه رو است بر این باور است که این دانشجویان عریضه نویس تنها با زرنگ بازی می خواهند از یک درس نمره قبولی بیاورند.

وی می گوید تنها در یک صورت به دانشجویانش بر اساس این نامه ها حاضر است کمک کند و آن هم در شرایطی است که بداند دانشجویش بدون زرنگ بازی و میان بر زدن واقعاً مشکلی داشته و به دلیل این مشکل بدون آمادگی قبلی در جلسه امتحان شرکت کرده است.

این استاد دانشگاه که معمولاً این نامه ها را میان اوراق امتحانی دانشجویان می بیند در ارتباط با عمده ترین دلایل نامه نوشتن دانشجویان به تاثربرانگیزترین قسمت آن اشاره کرد و گفت: بیشتر آنها پای مسائل عاطفی را به میان می کشند و درست مثل متکدیان دروغین خیابانها که نامه می نویسند و می گویند مادر یا پدرش در بیمارستان است و احتیاج به کمک دارد، این دانشجویان هم برای گرفتن نمره به شیوه های مختلف نامه می نویسند.

نمونه ای از یک عریضه دانشجویی در برگه امتحانی

دانشجویان با به کار بردن تمام احساساتشان در نوشتن این جملات سعی می کنند به نوعی دل استادشان را به دست آورده و نمره ای دریافت کنند تا به قول خودشان از درسی راحت شوند که در طول ترم هم حتی یک خط از آن درس را مرور نکرده اند و چند ترم متوالی هم نمی توانند آن را پاس کنند.

اعتقاد یک استاد دست و دلباز

استادان در شیوه برخورد با این گونه نامه ها به دو دسته تقسیم می شوند. دسته نخست آنهایی که حتی غلط املایی هم از این نامه دانشجویان می گیرند و توجهی به محتوای آن نمی کنند و دسته دوم استادانی که فقط در برخی شرایط خاص به این نامه ها ترتیب اثر می دهند.

علیرضا رهایی رئیس دانشگاه امیرکبیر دست و دلبازی خود را نشان داد و گفت: من اگر شرایط دانشجو را واقعا نامساعد ببینم به این نامه ها توجه می کنم و کمک می کنم تا حداقل درس را پاس کند.

البته مهدی صادقی شاهدانی رئیس و استاد دانشگاه علوم اقتصادی در این زمینه می گوید سیستم آموزشی این دانشگاه به گونه ای طراحی شده که هیچ دانشجویی مجبور به نوشتن نامه نباشد و البته اگر استادان هم در این شرایط بخواهند به دانشجویان کمک کنند، برابر مقررات با آنان رفتار می شود.

دانشجویان چه می گویند

سالهاست باب شده دانشجویان از این شیوه نمره گرفتن دست برنمی دارند و این ماجرا همچنان ادامه دارد. البته خودشان هم می دانند که استادان در 99 درصد مواقع نه تنها توجهی به این نامه ها ندارند بلکه شاید تنها با یک لبخند ساده یا تکان دادن سری از روی تاسف از کنار این نامه ها بی توجه بگذرند و تنها بر اساس پاسخهای سئوالات به دانشجویان نمره بدهند.

دانشجوی ترم 5 یک دانشکده غیرانتفاعی که مدعی است درس روش تحقیق را سه ترم است به خاطر استاد سخت گیرش نمی تواند پاس کند، اظهار گله مندی می کند که چرا استادان فکر می کنند دانشجو تنها باید بیاید دانشگاه و فقط درس بخواند. چرا استادان فکر می کنند زمان تحصیل نباید کار کرد و فقط درس خواند و حتی شرایط سخت ما را که مجبوریم کار کنیم درک نمی کنند. وی افزود: در این مدت فقط یک بار مجبور شدم به استادم نامه بنویسم. اما حتماً بی اثر بوده که مجبورم در ترم آینده هم این درس را بگذرانم.

دانشجویی که نخستین سال تحصیلی دانشگاهی خود را در یکی از واحدهای دانشگاهی به اتمام رسانده می گوید هنوز به مرحله ای نرسیده که مجبور به نامه نوشتن در انتهای کاغذ سئوالات یا پاسخنامه باشد.

وی اضافه کرد: شاید در ترمهای بعدی که شاغل می شوم مجبور باشم این کار را انجام دهم!

تلاش یک دانشجو برای گرفتن نمره 10

در حالیکه بیشتر دانشجویان دلیل عمده این عریضه نویسی ها را اشتغال همراه با تحصیل می دانند، اساتید دانشگاه چندان به این موضوع اعتقادی ندارند و این موضوع را تنها یک بهانه می دانند.

دانشجو به نمره کمکی استاد نیاز ندارد

احمد جزایری استاد دروس سیاستگزاری و ارتباطات که معمولاً با گروه خاصی از دانشجویان شاغل سروکار دارد به موارد متفاوتی در این زمینه اشاره کرد.

وی تاکید کرد به علت شیوه خاصی که در یادگیری دانشجویان به کار می بندد اکثر دانشجویانش نیاز به نوشتن این نامه ها ندارند اما اگر هم موقعیتی پیش آمده که با چنین عریضه هایی روبه رو شود، کمکی نمی کند.

این استاد دانشگاه گفت: این دانشجویان پایین اوراق امتحانی یا هر قسمت از اوراق سوالات و جوابها را که سفید پیدا می کنند، نوشتن را از سر می گیرند و همیشه هم سعی می کنند نهایت زیبا نوشتن را به کار ببندند اما برای من بی تاثیر است و نمره ای اضافه نمی کنم.

نامه نگاری دانشجویان برای استادان این روزها در برخی موارد در دبیرستانها هم شیوع پیدا کرده است. به راستی دلیل شیوع این التماسهای بی پاسخ چه می تواند باشد؟ تنبلی تحصیلی که بیماری مسری در میان دانشجویان است، اشتغال همزمان با تحصیل، ظهور پدیده “شب امتحانی”، افزایش مشکلات و دغدغه های دانشجویان نسبت به گذشته، مدرک گرایی و اعتقاد به این موضوع که تنها مدرک مهم است و یا از همه اینها مهمتر کاهش انگیزه برای کسب نمرات بالا پیشرفت یا موفقیت تحصیلی؟

Check Also

طرح جدید نمایندگان مجلس برای کنکور

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از تدوین طرحی از سوی نمایندگان درباره کنکور …

۲۹ comments

  1. سلام.واقعا منم اگه جای استادا باشم 1صدم هم نمیدم.به نظر من اگه حداقل یه شب فقط یه شب بیخوابی بکشی و درس بخونی بهتر از اینه که به التماس بیوفتی و این چیزارو بنویسی.من که شخصا تا حالا این کارارو نکردم.اما بیشتر دوستام کار عادیشونه.شاید هم بعضی وقتا از این راه نمره هم میگیرن اما من نمی تونم.

  2. اصلا کاره خوبی نیست البته بستگی داره به استاد اگه استاد ببینه دانشجو تلاششو کرده ولی مثلا تو یه درسی مثه ریاضی هی با فرمولا ور رفته خودش میفهمه ولی این که رو برگه خالی اینجوری نمره گدایی کردن اصلا خوب نیست،ولی بعضی ها خیلی زرنگی می کنن و با شعر و این جور چیزا غیر مستقیم نمره میخوان!!!!!

  3. “نامه نگاری دانشجویان برای استادان این روزها در برخی موارد در دبیرستانها هم شیوع پیدا کرده است. به راستی دلیل شیوع این التماسهای بی پاسخ چه می تواند باشد؟ تنبلی تحصیلی که بیماری مسری در میان دانشجویان است، اشتغال همزمان با تحصیل، ظهور پدیده “شب امتحانی”، افزایش مشکلات و دغدغه های دانشجویان نسبت به گذشته، مدرک گرایی و اعتقاد به این موضوع که تنها مدرک مهم است و یا از همه اینها مهمتر کاهش انگیزه برای کسب نمرات بالا پیشرفت یا موفقیت تحصیلی؟”
    الان که کمی سن من بالا رفته است دارم نوشته شما درک میکنم. واقعا چه کاری جز درس خواندن داشتیم؟!!!
    انشاالله در کارشناسی جبران کنم.

  4. واقعا بعضی جاها خیلی به درد میخوره.البته برای کسایی که درسو خوندن ومیخوان که نمره خوبی بگیرن.ولی استاد ها به نوشتن نامه نمره نمیدن.فقط بر اساس حضورو غیاب نمره میدن

  5. سلام وخسته نباشید وممنون از سایت خوبتون.
    نامه نگاری دانشجویان به اساتید محترم رو به نظر من یکیش بچه بازی و موندن در دوران بچگی ست و میشه شیره به سر اساتید مالید و علت اونم درس نخوندن وعلتش اینها اومدن به دانشگاه که هم وقت بگذرونن هم دوست پسر و دوست دختر پیدا کنن فقط همین

  6. سلام به تمامی دوستان کارشناسی
    دوستان من الان کاردانی ترم آخر کامپیوتر هستم و ممیخواستم ببینم چطوری میتونم تغییر رشته بدم
    مثلا کشاورزی (خلاصه یه رشته غیر مهندسی)
    خواهش میکنم یکی جواب بده ،چون خیلی وقته دنبالشم اما پیدا نمیکنم

  7. سلام
    سایت خوبی دارید
    نتیجه تکمیل ظرفیت نوبت دوم ارشد دانشگاه ازاد امسال چی شد؟کی میاد چرا خبری ازش نیست؟؟
    من رشته نرم افزار هستم با بسیجی عادی یکی از اشناهام با بسیجی فعال که رتبش نزدیک 100 تا از من بد تر بوده قبول شده امکانش هست من توی تکمیل ظرفیت دوم قبول بشم؟؟؟؟
    ممنون
    بای

  8. سلام.
    نامه نگاری غیر از اینکه خودتو پیش استاد کوچیک میکنی هیچ چیز دیگه ای نداره

  9. سلام
    نتایج کارشناسی علمی کاربردی ترمی کی میاد؟؟

  10. سلام . نتايج كارشناسي ناپيوسته علمي كاربردي90 ترمي پس كي مياد اويل بهمن هم كه تموم شد ؟

  11. سلام زنگ زدم سازمان سنجش نتایج کارشناسی ترمی علمی کاربردی 15/11به بعد میاد دیگه باید ازاد رو بریم

  12. سلام خسته نباشید ببخشید پس کی ثبت نام ما بدبخت بیچاره هاست .
    کاردانی به کارشناسی ناپیوسته

  13. با سلام
    مدير محترم سايت جرا ميزارين اخبار كذب داخل سايتتون بزنن بابا مغزمون اومد تو دهنمون دقيقا اطلاع بدين كي نتيجه ي كارداني به كارشناسي علمي كاربردي مياد ممنون ميشيم

  14. با سلام امروز 9 بهمن 90 نتایج کاردانی به کارشناسی ترمی سال 90 اعلام نشد چرا

    قرار بود 7 تا 9 بهمن نتایج اعلام شود پس چرا اعلام نشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  15. می بینین چه مملکته بد بختی داریم؟
    یه جواب کنکورو نمیتونه اعلام کنه حالا میخواد جلو آمریکا بایسته! بد بخت نمی تونی چن تا ورقه رو اصلاح کنی دم از انرژی هستی میزنی؟

  16. از دست اين سازمان سنجش
    امروز خبر قبولي هاي تكميل ظرفيت كنكور سراسري
    رو در سنجش زدند بگيد چي ديدم
    نوشته كساني قبول شدند كه
    1- در انتخاب رشته مجاز ولي جايي قبول نشدند
    2- كساني كه در جايي قبول شدند و نرفتند و درخواست دادند…..؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
    بابا ما كه خودمونو كشتيم نه سنجش زير بار رفت
    نه 20:30 تونست كاري كنه نه دانشگاه قبول كرد ثبت نام كنه…
    3- تازه تو سايت سنجش هم ثبت نام كرديم ولي نگفتند رشته و كد بزنيد فقط مشكلمون رو گفتيم
    حالا زدند ميشه…
    واي

  17. سلام،
    من اعتراض دارم یعنی اعلام نتایج اینقدر باید لفت داده بشه سیستم باید جوری تنظیم بشه که نتایج رو در یک زمان مشخص اعلام شود حالا ما که دانشگاه آزاد قبول شدیم اگه دانشگاه علمی کاربردی قبول بشم چکار باید بکنیم ؟

    مسئولین باید جوابگو باشند.

  18. سلام-جواب تكميل ظرفيت ها اومده-به دانشگاه هاتون زنگ بزنيد

  19. یعنی با این مملکت باید ………
    امیدوارم مسئولین خیر از زندگیشون نبینن با این تکمیل ظرفیت

  20. حالا اگه شانس بیاریم قبول شیم این علمی کاربردیو خیلیه با این ظرفیتای مسخره ای که گذاشته.

  21. سلام. خیلی جالب بود. یکی از اساتید دانشگاه مون می گفت برگه امتحانی یه سند علمی هستش ودرحالی که دانشج.یان اونا رو به نامه های عاشقانه و فدایت شوم تبدیل می کنند!!

  22. با سلام
    خواستم بگم نتایج کارشناسی علمی کاربردی نماید چون پاسخنامه هارو گم کردن یعنی دزدیدن!!!!!

  23. آقا منصور جدی میگین دزدیده شده؟
    شما از کجا میدونید؟
    الکی دارید جو می دین؟
    یا نه ؟
    اگه نه از کجا می دونید؟
    در هر صورت خدا لعنت کنه سنجشو ایشالا اب خوش از گلشون پایین نره

  24. سلام
    نه سپیده خانم احتمال میدم دزدیده باشن چون اینقد دستو پا چلفتین که چهار تا برگه رو نمیتونن تصحیح کنن.
    حقیقتش من چند روز پیش از استاد دوره کاردانیم که تو دانشکده شمسی پور درس میده (استاد عادلی نیا)پرسیدم گفت نیمه دوم بهمن میاد جوابا/
    منم باهات موافقم خدا لعنتشون کنه
    بــــــــشمار

  25. دانشجو منصف

    وا چه حرفیه ک شما میزنید در دستنوشته ها دیدیم ک بعضیا برا استاد مینویسند ک ما ببار سومه…

    خب اگه میتونست درسه رو پاس کنه خب میکرد و دیگه منت نمیکشید لابد یه مشکلی هست چطور درسهای بقیه رو نیاز به سبار گرفتن نداشته؟؟؟

    بعد این که

    اساتید حوصله ندارن ن ک حق با اساتید باشه

    اساتید فکر میکنند یا دانشجو میخاد زرنگ بازی دربیاره یا بار علمیش کم میشه و ..

    خب از میلیون یعنی ینفرم پیدا نمیشه ک راست بگه

    درسته دانشجوها توجیح میکنند ولی اساتیدم توجیح میکنند

    99 درصد کسی ک استاده دانشگاه هست لابد تا نازو نعمت بوده یا حداقل مشکلی تویه دوره تحصیلش براش پیش نیومده ک فلج تحصیلی بشه

    معمولن در کانادا و کشورها اروپایی در تفریح و مدارج علمی ار گذرانده پس درکی از مشکلات تحصیلی دانشجویه ایرانی ندارد وو…

    هردو طرف حق دارند ولی بهترین کار اینه
    خب بهشون ده بدن هرجا برن اداره یا شرکت میفهمیده ک درسش ضعیفه لازم نیست حتما برای بالا بردن سطح علمیه جامع این اساتید چندین بار یه دانشجو رو بندازند ک

    من برین باورم اغلب کسانی ک سطح علمی بالایی دارند از سطح درک احساسی پایین برخورد دارند یعنتی میشن مهندس هستی مثلن ولی ازش استفاده بد میکنند کسی رو بجرز خودشون نمیببینند چطور یه استاده سطح بالایه اجتماعی و سطح بالایه علمی سطح بالا میخاد ی دانشجو متوسط علمی و متوسط اجتماعی رو درک کنه؟؟؟

    خواهش میکنم هردو منطقی باشید
    مسئول تایید این پیام هم منطقی باشه و این رو بزاره بره رو سایت(نگید میخاد زرنگ بازی در بیاره) هه هه

  26. سلام
    میگم فکر کنم یا فراموش کردن یا پشیمون شدن از اینکه نتایج کارشناسی ناپیوسته ترمی علمی کاربردی رو اعلام کنند(همه دانشگاههای دولتی و آزاد اعلام کردن الی.

  27. جوابای علمی کاربدی اومده بچه به سایت سنجش مراجعه کنید

  28. من اگه استاد باشم به دانشجویی که به درس اهمیتی نمیده نمره می دم.
    ولی دانشجویی که به درس اهمیت می ده براش سخت می گیرم و همیشه یک نمره کمتر بهش می دم.
    همینه که هست.

  29. yarooo ostade az chesh abro taraf khoshesh nemiad 4 term endakhtesh
    name nade chi bede
    har ki mige bikhode khodesh bikhode
    inja dars khonadano nakhondan
    ye halate
    hamon behtare k ba 4ta jomle ye 10 begriri beri
    to in keshvar mage zerango tanbal az ham savan
    ????????????????????????????????
    man k nemidonm
    age hast begid bedonim

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *