برنامه ریزی برای مطالعه در ایام تعطیلات نوروز

یكی از دلایل موفقیت داوطلبان موفق این است كه در زمان‌هایی كه دیگران درس نمی‌خوانند، به شدت درس می‌خوانند. دوران عید یكی از همین زمان‌ها است. به همین دلیل این دوره را دوره‌ی طلایی نامیده ایم. در این دوره‌ی كوتاه شما می‌توانید جهش قابل ملاحظه ای به پیش داشته باشید به شرط آنكه به دو راهنمایی زیر دقیقا توجه كنید:

اول اینکه زیاد زحمت بكشید …، تفریحات، دید و بازدیدها، مسافرت و تلویزیون را كنار بگذارید و فقط دو روز از عید را به خودتان مرخصی بدهید، و در روزهای قبل و بعد تا آنجا كه می‌توانید درس بخوانید. افرادی كه اراده‌ی ضعیفی دارند، مطمئناً پیشرفت خوبی نخواهند كرد. ما به این گونه داوطلبان توصیه می‌نماییم خودشان به پدر و مادرشان مراجعه كنند و از آنها بخواهند تا بر كارشان نظارت نمایند.

دوم اینکه با یك نقشه‌ی دقیق و طبق یك برنامه جامع درس بخوانید. تا بازده مطالعه شما چند برابر شود. در این مقاله چگونگی تنظیم برنامه جامع را برای شما توضیح می‌دهیم. فقط باید یكی دو ساعت وقت صرف كنید و طبق روشی كه توضیح می‌دهیم «برنامه‌ی جامع» را برای خودتان تنظیم نمائید و سپس با نظم و دقت «برنامه‌ی جامع» را اجرا نمائید. آنگاه خواهید دید كه سه یا چهار هفته در ایام نوروز برای شما ارزش چند ماه را خواهد داشت و شما جهش بزرگی به جلو خواهید داشت. برنامه‌ی جامع را در داخل جداول یك برگ كاغذ A3 بنویسید. آن را روی یك مقوای بزرگ بچسبانید و به دیوار مقابل میز تحریر خود نصب كنید تا همواره در مقابل چشمان‌تان باشد. برنامه‌ی جامع جایگزین دفتر برنامه ریزی نمی‌شود و به عنوان مكمل آن استفاده می‌شود. روی مقوای بزرگ علاوه بر جدول برنامه جامع یك برگ كاغذ A4 كه روی آن برنامه‌ی هفته را نوشته‌اید نصب می‌نمائید. در پایان هر هفته برگه مربوط به هفته قبل را بردارید و پس از جمع بندی كامل از كارهای انجام شده و كارهای انجام نشده، برگه‌ی مربوط به هفته‌ی بعد را نصب نمائید.

برنامه‌ی جامع چیست و در چه مواقعی تنظیم می‌شود؟

هرگاه بخواهید یك مجموعه كار آموزشی را به صورت كامل انجام دهید یا یك مجموعه‌ی درسی را به طور كامل یا نسبتاً كامل دوره نمائید، برنامه جامع تنظیم می‌نمائید. توصیه‌ی ما این است كه برنامه‌ی جامع را هیچ گاه برای كمتر از دو هفته و یا بیشتر از چهار هفته طراحی نكنید. در هنگام اجرا و در پایان برنامه‌ی جامع، باید كارهای انجام شده و انجام نشده را بررسی و ارزیابی نمائید. حداقل یك بار دیگر می‌توانید برنامه‌ی جامع تنظیم نمائید و آن هم در یك ماه قبل از برگزاری كنكور سراسری است.

برنامه‌ی جامع چه اجزایی دارد؟

برنامه‌ی جامع شامل ده ستون می‌باشد، عنوان‌های این ستون‌ها به ترتیب عبارتند از: نام درس- تابلوی آموزشی- برنامه آزمون- تصمیمات و اهداف- منابع مطالعاتی پیشنهادی- سایر منابع اطلاعاتی- زمان برای سه هفته- زمان برای هفته اول- زمان برای هفته دوم- زمان برای هفته سوم در اینجا قسمت‌هایی را كه نیاز به توضیح بیشتر دارند معرفی می‌نمائیم.

   تابلوی آموزشی- تشخیص وضعیت:

در ستون تابلوی آموزشی، ارزیابی خود را درباره وضعیت آموزشی تان در هر درس می‌نویسید.

الف- میانگین نمرات تراز خود را در هر درس یادداشت نمائید مثلا بنویسید میانگین نمره تراز من در درس سیستم عامل ۵۷۰۰بوده است.

ب- به برنامه آزمون های دوره نوروز نگاه كنید. اكنون تشخیص دهید كه در كدام فصل‌ها قوی هستید و در كدام فصل‌ها ضعف دارید. نقاط قوت و ضعف خود را به طور جداگانه مشخص كنید.

   تصمیمات و اهداف + منابع مطالعاتی:

در ستون چهارم با توجه به وضعیت درسی خود و با توجه به برنامه آزمونها تصمیماتی اتخاذ می‌نمایید. دقت كنید كه این تصمیمات قابل اجرا باشند مثلاً یكباره تصمیم نگیرید كه طی سه هفته دو بار كتابی را دوره نمائید و تمام مسائل آنرا حل كنید و به چند صد تست هم پاسخ دهید! (مطمئناً تصمیمات غیر واقعی قابل اجرا نخواهند بود.) منابع مطالعاتی خود را نیز دقیقا مشخص كنید. برای مطالعه دروس و یادگیری مطالب حتما از كتاب درسی بهره بگیرید. البته ممكن است در یك درس تسلط كافی داشته باشید و نیازی به مطالعه تشریحی آن درس نباشد. مرور یادداشت‌ها و مقداری تمرین و تست زدن برایتان كافی است در این صورت منابع تستی و تمرین را مشخص كنید. تمرین های كتاب درسی، آزمونهای قبلی منابع مفیدی برای تمرین می‌باشند. سایر منابع دلخواه خودتان را در ستون ششم اضافه كنید تعداد صفحاتی را كه می‌خواهید مطالعه كنید، تعداد مسائل و تعداد تست‌ها را هم بنویسید. پیش از آنكه به فكر تمرین تست های جدید باشید به تمرین و مرور و حل مسائل و تست هایی بپردازید كه قبلا آنها را مطالعه نموده اید. باید آنچه را قبلا فراگرفته اید در ذهنتان تثبیت نمائید و آنگاه به مطالب جدید بپردازید.

   تخمین و تقسیم زمان:

پیش بینی كنید كه اساسا در ایام نوروز چند ساعت وقت برای مطالعه دارید و برای مطالعه هر درس چند ساعت می‌توانید اختصاص دهید. آن دسته از داوطلبانی كه تا كنون برنامه متعادل (نرمال) نوشته اند این موضوع را بهتر می‌توانند پیش بینی نمایند. اگر دانشجو هستید و تا روزهای آخر اسفند به دانشگاه می‌روید توجه كنید كه زمان مطاله شما قبل از شروع تعطیلات كمتر است و همچنین اگر می‌خواهید دو روز اول عید را تعطیل كنید این مدت را هم در نظر بگیرید سعی كنید تخمین دقیقی از ساعات مطالعه خود بزنید. مثلا بگویید من در هفته اول می‌توانم پنجاه ساعت درس بخوانم سپس این پنجاه ساعت را بین دروس مختلف تقسیم كنید. به اهمیت هر درس و وضعیت خود در هر یك از دروس توجه كنید. اگر هنگام تنظیم برنامه رؤیا پردازی كنید و تصمیمات بلند پروازانه بگیرید نه تنها نتیجه بهتری كسب نخواهید كرد بلكه تمام زحمتی كه برای تنظیم برنامه كشیده اید به هدر خواهد رفت.

برنامه‌ی روزانه

پس از نوشتن برنامه‌ی جامع، برنامه‌ی روزانه تان را تنظیم نمایید. در برنامه‌ی روزانه برای هر روز حداكثر ۵درس را در نظر بگیرید. اگر مثلا برای درس سیستم عامل ۱۰ساعت در نظر گرفته اید می‌توانید آنرا به چهار نوبت مطالعه ۲/۵ساعته یا ۵بار مطالعه ۲ساعته تقسیم كنید و روزهای مطالعه را هم مشخص كنید مثلا تصمیم بگیرید چهار نوبت در روزهای شنبه ، دوشنبه ، سه شنبه و چهار شنبه هر بار به مدت ۲/۵ساعت فیزیك بخوانید. تكالیف خود را نیز برای هر نوبت مطالعه مشخص كنید آیا فقط كتاب را مطالعه می‌كنید مساله حل می‌كنید یا تست هم می‌زنید. منابع را بنویسید. در ابتدای هر هفته برنامه روزانه را در كنار برنامه جامع روی مقوا نصب كنید در پایان هر روز و در پایان هفته موارد اجرا نشده را در ستون آخر بنویسید و پس از تصحیح و تعدیل و تصمیم گیری مجدد به برنامه هفته بعد بیفزایید.

Check Also

روش های خلاصه برداری کنکوری

این تجربیات شخصی یکی از افراد موفق در کنکور کارشناسی ارشد یکی از بهترین دانشگاه …

۴ comments

  1. سلام ؛
    سال جدید مبارک.در نهایت ارزوی سلامتی برای اقا پیمان عزیز و خانواده محترمشان و تمامی کاربران سایت کارشناسی دات کام را از درگاه خداوند خواستارم.
    با تشکر
    حاج محمود
    موفق و موید باشید
    دوست پیمان

  2. سلام خدمت آقای پیمان عزیز سوالات کنکور 91 رو روی سایت نمی زنید؟

  3. درصدهاي كنكور كارداني به كارشناسي رشته تاسيسات حرارتي و برودتي سال 91
    فرهنگ و معارف اسلامي:سفيد
    زبان و ادبيات فارسي:سفيد
    زبان خارجه:سفيد
    رياضي:سفيد
    ترموديناميك و مكانيك سيالت:50درصد
    انتقال حرارت:58
    دروس تخصصي تاسيسات:29
    آخرين رتبه قبولي داشكده منتظري مشهد(روزانه):61
    رتبه داوطلب:61

  4. سلام بچه ها.
    من با پايه درسي ضعيف در حدي كه ديپلمم رو بعد از يك سال با چند تا تجديدي كه داشتم پاس كردم و گرفتم.(ديپلم مكانيك خودرو).
    كارداني هم از يه دانشگاه آزاد تازه تاسيس خيلي درپيت گرفتم.تقريبا يه مدركي خريديم.(كارداني مكانيك خودرو).
    كنكور كارداني به كارشناسي با اين كه تغيير رشته دادم از مكانيك خودرو به تاسيسات حرارتي وبرودتي باچهار پنج ماه خوندن دانشكده منتظري مشهد روزانه قبول شدم.
    ميخوام بگم كه كنكور كارداني به كارشناسي هر كه بخواد و بخونه قبول ميشه.
    البته يه توصيه هم دارم اگه تونستين آزمون هاي آزمايشي هم شركت كنيد.
    و سعي كنيد با برنامه ريزي درس بخونيد.
    كه ماشالله يه سرچ كنيد تو اينترنت كلي در مورد برنامه ريزي نوشتن. بخونيد و رعايت كنيد.
    موفق باشيد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *