چه کسانی می توانند بدون کنکور در دانشگاه های غیردولتی/پیام نور ثبت نام کنند؟

تمامی افرادی که در کنکور ۹۳ شرکت کرده بودند و سایر داوطلبان که دارای دیپلم متوسط هستند می توانند در رشته های دانشگاه پیام نور و دانشگاه های غیرانتفاعی بر اساس سوابق تحصیلی شرکت کنند. ظرفیت ۸۵۳ هزار نفری این پذیرش فرصتی برای پذیرش بدون کنکور در این رشته هاست.

 تمامی داوطلبان برای ثبت نام و انتخاب رشته جهت شرکت در گزینش رشته های تحصیلی آزمون سراسری دانشگاه پیام نور و موسسات آموزش عالی غیردولتی – غیر انتفاعی (پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی) تا۳۰ آذرماه فرصت دارند به سایت سازمان سنجش مراجعه کنند.

این نحوه پذیرش بر اساس موضوع قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی مصوب ۱۰ شهریورماه ۹۲ مجلس شورای اسلامی اجرایی شده است.

پذیرش دانشجو صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی (معدل کتبی دیپلم) صورت می گیرد و هر داوطلب می تواند با مراجعه به سایت اینترنتی سازمان سنجش به نشانی: www.sanjesh.org و پرداخت مبلغ ۱۰۶٫۰۰۰ (یکصد و شش هزار) ریال وجه ثبت نام نسبت به ثبت‌نام و تکمیل فرم انتخاب رشته حداکثر ۵۰ کدرشته به روش اینترنتی، اقدام کند.

در این مرحله کلیه داوطلبانی که در آزمون سراسری سال ۱۳۹۳ ثبت نام کرده بودند (اعم از اینکه در جلسه آزمون حاضر بوده و یا نبوده‌اند) نیز می‌توانند متقاضی شوند. همچنین داشتن دیپلم دوره چهارساله متوسطه نظام قدیم آموزش متوسطه و یا گواهینامه دوره پیش دانشگاهی که حداکثر تا تاریخ ۳۰ بهمن ماه ۹۳ اخذ شود و یا داشتن مدرک کاردانی (فوق دیپلم) برای کلیه متقاضیان الزامی است.

در این دوره دانشگاه پیام نور در مجموع گروه های علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان های خارجی بیش از ۶۲۸ هزار و ۵۰۰ نفر ظرفیت را به خود اختصاص داده است و دانشگاه های غیرانتفاعی و غیر دولتی هم در این گروه ها بیش از ۲۲۴ هزار و ۹۰۰ ظرفیت پذیرش تعریف کرده اند.

در گروه زبان های خارجی رشته های تحصیلی دانشگاه پیام نور  شامل مترجمی زبان انگلیسی و زبان و ادبیات انگلیسی است که  ۱۲ هزار و ۲۵۰ نفر ظرفیت دارد.

در همین گروه دانشگاه های غیر انتفاعی رشته های تحصیلی شامل مترجمی زبان انگلیسی ، زبان و ادبیات انگلیسی، کاردانی مترجمی زبان انگلیسی، آموزش زبان انگلیسی، زبان آلمانی دارد که ظرفیت ۴ هزار و ۴۲۰ را به خود اختصاص داده است.

رشته های تحصیلی دانشگاه پیام نور در گروه هنر نیز شامل صنایع دستی، عکاسی، کارشناسی فرش، مرمت و احیای بناهای تاریخی، هنر اسلامی، هنرهای صناعی، نگارگری، بافت، طراحی است که ظرفیتی ۳۳۰۰ نفری را به خود اختصاص داده است.

در دانشگاه های غیر انتفاعی رشته های تحصیلی گروه هنر شامل تعداد بیشتری از رشته هاست که از آن جمله صنایع دستی، ارتباط تصویری ، کارشناسی فرش، هنر اسلامی، هنرهای صناعی، کاردانی علمی کاربردی فرش دستباف، کاردانی حفظ و مرمت بناهای تاریخی، سنما، مدیریت فرهنگی و هنری، نقاشی، کاردانی هنرهای تجسمی، کاردانی علمی کاربردی انیمیشن، طراحی لباس، کاردانی علمی کاربردی گرافیک، بازیگری – کارگردانی، عکاسی، باستانشناسی، کاردانی باستانشناسی، کارگردانی تلویزیون، تلویزیون و هنرهای دیجیتالی، چاپ، کاردانی علمی کاربردی هنر سفالگری است و برای آن ظرفیت ۴۹۸۰ نفری تعریف شده است.

در گروه ریاضی و فنی با توجه به اینکه تعداد رشته های تحصیلی به همراه گرایش های آنها گستره وسیعی را تشکیل می دهند میزان ظرفیت در دانشگاه پیام نور بیش از ۲۰۵ هزار نفر و میزان ظرفیت در دانشگاه های غیرانتفاعی و غیردولتی بیش از ۱۱۲ هزار نفر است. در گروه ریاضی و فنی ظرفیتی حدود یک هزار و ۲۰ نفر برای تحصیل در رشته های مجازی غیرانتفاعی درنظر گرفته شده است.

در گروه علوم تجربی نیز تعداد رشته های تحصیلی از تنوع زیادی برخوردار است و در این بخش ظرفیت دانشگاه پیام نور بیش از ۱۵۸ هزار نفر و در بخش دانشگاه های غیرانتفاعی و غیردولتی نیز ظرفیت بیش از ۵۴ هزار نفر است. در این گروه نیز ظرفیتی حدود ۶۶۰ نفر برای دوره های مجازی در نظر گرفته شد.

در گروه علوم انسانی رشته های تحصیلی زیادی برای داوطلبان وجود دارد که می توانند بر اساس سوابق تحصیلی در آن پذیرفته شوند. در این گروه نیز ظرفیت پیام نور بیش از ۲۵۰ هزار نفر و ظرفیت دانشگاه های غیر انتفاعی و غیردولتی بیش از ۴۸ هزار نفر است. در این بخش نیز ظرفیت ۷۸۰ نفر برای تحصیل در دوره های مجازی ارائه شده است.

به این ترتیب در مجموع ظرفیت های دانشگاه های غیردولتی و غیرانتفاعی و دانشگاه پیام نور بیش از ۸۵۳ هزار نفر ظرفیت اختصاص یافته است که دیپلمه ها می توانند بر اساس سوابق تحصیلی به آن وارد شوند.

 

Check Also

دفترچه سوالات آزمون سراسری ۱۳۹۴

دفترچه سوالات آزمون سراسری را بصورت تفکیک رشته می توانید از این لینک دریافت کنید. …

۴ comments

  1. سلام
    من ترم ۵ کاردانی کامپیوترم
    میخوام بدون کنکور یرم غیر انتفاعی برای کارشناسی
    ولی تا ۳۰ آذر که مدرک کاردانیه منو نمیدن من تا آخر بهمن ترمم طول میکشه
    چیکار باید بکنم؟

  2. میخام برای کارشناسی مترجمیه زبان انگلیسی بخونم
    با این شرایط من میشه؟

  3. سلام ،من مدرک کاردانى هنر گرایش صنایع دستى دارم میخوام کارشناسى رو ادامه بدم در شهر خودم ولى نمیدونم چه رشته هایى رو میتونم برم بهم گفتن فنى و حرفه اى باید امتحان ازمون فنى و حرفه اى کارشناسى هم داره ناپیوسته چه تاریخى برگزار میشه؟ ممنون.

    • با سلام
      متاسفانه دیروز آخرین مهلت ثبت نام کاردانی به کارشناسی بود . پذیرش دانشگاه آزاد هم به پایان رسیده. فقط پذیرش کاردانی به کارشناسی بدون آزمون علمی کاربردی رو واسه امسال می تونید شرکت کنید. بزودی ثبت نام آغاز میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *