میرزاده خطاب به معترضان افزایش شهریه سال تحصیلی ۱۳۹۳

رئیس دانشگاه آزاد با انتقاد از اعتراضات صورت گرفته به افزایش شهریه این دانشگاه، گفت: با سیاستی که بر اساس اصل خرج از کیسه دانشگاه باشد تا من را دوست بدارند، به شدت مخالفیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با انتقاد از هجمه برخی از رسانه ها به دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: عده ای که از موفقیت ها و توسعه دانشگاه آزاد اسلامی نا امید شدند و چشم دیدن موفقیت این دانشگاه را ندارند به دنبال ملتهب کردن فضای دانشگاه در آستانه سال جدید تحصیلی هستند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر حمید میرزاده در جلسه شورای راهبردی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، با تاکید بر اینکه در آستانه سال جدید تحصیلی موج جدیدی از هجمه به دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده است، گفت: به نظر می رسد عده معدودی به دنبال متشنج کردن فضای آرام دانشگاه آزاد اسلامی هستند و برای رسیدن به این هدف از هیچ کوششی دریغ نمی کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی با داشتن یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانشجو، ۴۷۶ واحد دانشگاهی و ۳۳ هزار عضو هیات علمی تمام وقت،۲۸ هزار عضو هیات علمی پاره وقت و حق التدریس و ۴۷ هزار کارمند یکی از بزرگترین مراکز علمی و پژوهشی دنیا است که به علت این وسعت هزینه های زیادی نیز دارد.

هزینه نگهداری ۲۰ میلیون متر مربع فضای آموزشی

وی هزینه نگهداری ۲۰ میلیون متر مربع فضای آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی را بسیار زیاد خواند و گفت: در تمامی سالهای عمر دانشگاه آزاد اسلامی هزینه های آن تنها از طریق شهریه دانشجویان تامین می شد و در هیچ سالی این دانشگاه برای تامین هزینه های خود از بودجه دولتی استفاده نکرده است.

وی تصریح کرد: عدم افزایش متناسب شهریه دانشگاه در سال ۱۳۹۲ موجب زیان ده شدن ۲۳۵ واحد دانشگاه آزاد در سراسر کشور شد که این زیادن دهی زمینه ساز اخذ وام های کلان ۸۰۰ میلیارد تومانی برای بازفعالی طرح های عمرانی دانشگاه شده و امروز باید تاوان آن تصمیم نابجا را بدهیم.

وی افزود: ما با سیاستی که بر اساس اصل خرج از کیسه دانشگاه باشد تا من را دوست بدارند، به شدت مخالفیم، ما برای محبوب القلوب شدن از کیسه دانشگاه خرج نمی کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر توقف اغلب پروژه های عمرانی دانشگاه در دوران مدیریت قبلی این دانشگاه، گفت: ضرر توقف پروژه ها و زیان حاصل از آنها تنها ناشی از اصرار بر افزایش ۳ درصدی شهریه دانشگاه در دو سال اخیر بود.

در دوران تورم ۴۰ درصدی شهریه ها را ۳درصد افزایش دادند!

وی ادامه داد: میزان افزایش شهریه دانشگاه با محاسبه افزایش سه درصدی سال گذشته به صورت میانگین ۹ درصد در دوسال اخیر است و این در حالی است که وزارت علوم مجوز افزایش ۲۵ درصدی شهریه ها را صادر کرده است، مدیران قبلی از افزایش شهریه ها در سالهای که تورم کشور بالای ۴۰ درصد بود خودداری کردند و حالا تبعات نامطلوب آن گریبانگیر واحدهای زیان ده شده است.

۱/۵ میلیارد تومان هزینه سوبسید غذای دانشجویان

وی در تشریح بخشی از هزینه های کنونی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هم اکنون با حساب سرانگشتی برای  ۴۰۰ هزار پرس غذای روزانه دانشجویان رقمی در حدود ۱/۵ میلیارد تومان در هر ماه هزینه سوبسیدی است که دانشگاه آزاد اسلامی برای تغذیه دانشجویان متحمل می شود.

دکتر میرزاده تاکید کرد: اگر هزینه هایی که دانشگاه آزاد اسلامی برای دانشجویان مصرف می کند، حساب کنیم و در مقابل شهریه های دانشجویان قرار دهیم به این نتیجه می رسیم که در عمل بسیاری از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به صورت رایگان تحصیل می کنند، زیرا میزان پرداخت شهریه مابه التفاوت سوبسیدهای دانشگاه را برای غذا و سایر خدمات و هزینه خوابگاه ها را هم پوشش نمی دهد.

وی با انتقاد از برحی جوسازی ها علیه افزایش شهریه ها در دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: عده ای از یک طرف دانشگاه را برای افزایش ظرفیت و توسعه واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی را تحت فشار می گذارند و از طرف دیگر با افزایش ناچیز شهریه های دانشگاه آزاد اسلامی مخالفت می کنند!

وی با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی شهریه دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این دانشگاه با وجود مجوز ۲۵ درصدی وزارت علوم برای افزایش شهریه ها تنها ۱۵ درصد شهریه های خود را افزایش داده است و هجمه گسترده علیه دانشگاه آزاد از سوی عده ای تنها به دلیل اعمال حق قانونی خود تنها سیاسی کاری است.

دکتر میرزاده تاکید کرد: کسانی که به دنبال حذف و کوچک کردن دانشگاه آزاد اسلامی بودند نمی توانند موفقیت های این دانشگاه را تحمل کنند و در آستانه سال جدید هجمه جدیدی را علیه این دانشگاه شروع کردند که فعالیتی بسیار خطرناک است.

۳۰۰میلیارد تومان هزینه دستمزد و حقوق ۵ هزار استاد دانشگاه آزاد اسلامی

وی تاکید کرد: تنها دستمزد و حقوق ۵ هزار استاد دانشگاه آزاد اسلامی حدود ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه در بردارد که تمامی این هزینه با توجه به شرایط خاص اقتصادی افزایش شهریه ها را برای دانشگاه ضروری کرده است و ما برای افزایش کیفیت دانشگاه و توسعه رشته های پایه اساتید جدید را استخدام کنیم، ضمن اینکه باید حقوق اساتید دانشگاه آزاد اسلامی که هم اکنون نصف حقوق اساتید دانشگاه های دولتی هم نیست، افزایش یابد تا بتوان از آنها توسعه کیفی دانشگاه را انتظار داشت.

۳-۹-۱۳۹۲-IMAGE635209106951219299

از یک میلیون متقاضی تحصیلات تکمیلی ۱۰۰ هزار نفر در دانشگاه دولتی بدون شهریه پذیرفته می شوند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در سال جاری از یک میلیون متقاضی تحصیل در تحصیلات تکمیلی تنها ۱۰۰ هزار نفر در دانشگاه های دولتی بدون شهریه پذیرش شده و ۹۰۰ هزار نفر دیگر باید برای ادامه تحصیل خود به دانشگاه هایی که شهریه می گیرند رفته و هزینه تحصیل خود را پرداخت کنند.

دکتر میرزاده اظهار داشت: از ۹۰۰ هزار نفر متقاضی تحصیلات تکمیلی بازمانده از ورود به دانشگاه های دولتی حدود ۴۵۰ هزار نفر سهم دانشگاه آزاد اسلامی بوده و بقیه این متقاضیان باید در دانشگاه های دولتی و غیرانتفاعی با پرداخت شهریه ثبت نام کنند که آنها اغلب ۲۵ درصد شهریه را نسبت به سال گذشته افزایش داده اند.

رئیس دانشگاه افزایش۱/۷ برابری ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی در رشته های دکتری تخصصی و کارشناسی ارشد را الزام قانون برنامه پنج توسعه خواند و گفت: برای این افزایش ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی در کنار ۱۲ هزار استادیار خود ۷ هزار مربی دکتری بورسیه هستند و به زودی به درجه دکتری ارتقا خواهد یافت، اضافه شده و پنج هزار نفر عضو هیات علمی جدید نیز به مجموعه مذکور اضافه می شود.

دکتر میرزاده با باین اینکه اگر متقاضیان ادامه تحصیل را در دانشگاه های داخل نپذیریم به ضرر منافع و مصالح اقتصادی کشور است، گفت: سالانه براساس آمار وزارت علوم ۱۵۰ هزار دانشجو برای ادامه تحصیل از کشور خارج می شوند که این به معنی خروج ۲۶ میلیارد دلار ارز برای چهار سال است.

 وی در واکنش به انتقاد توسعه کمی دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: به هیج وجه کیفیت را فدای کمیت نکرده و دانشگاه آزاد اسلامی تا چند سال آینده از منظر کیفی به یکی از برندهای آموزشی برتر منطقه تبدیل خواهد شد.

Check Also

درخواست انتقالی و مهمان برای ترم بهمن دانشگاه علمی کاربردی

زمان بندی میهمان و انتقال دانشجویان برای بهمن ۹۳ دانشگاه جامع علمی- کاربردی از روز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *