معرفی دانشگاه غیرانتفاعی شمال آمل

تاریخچه

دانشگاه شمال (مؤسسه ی آموزش عالی پیشین) به عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه های غیردولتی- غیرانتفاعی کشور، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۷۴ و با دریافت مجوز از دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۷۵، اولین گروه دانشجویان خود را در رشته های مهندسی کامپیوتر (نرم افزار) و کارشناسی حسابداری از طریق آزمون سراسری سازمان سنجش آموزش کشور پذیرش کرد.

 

دانشگاه شمال تا سوم مردادماه ۱۳۸۸ عنوان مؤسسه ی آموزش عالی شمال را داشت. در این تاریخ، مؤسسه به خاطر سال ها تلاش و پشتکار صادقانه و مجدانه در راستای کمک به افزایش سطح آموزش عالی کشور و فراهم کردن زیرساخت های فیزیکی، آموزشی، پژوهشی، ورزشی و رفاهی لازم و نیز جذب اعضای هیأت علمی متخصص مورد نیاز، با تصویب شورای گسترش آموزش عالی و طی نامه ی شماره ی ۷۹۱۲/۲۲ مورخه ی ۱۳/۵/۱۳۸۸ وزیر محترمعلوم، تحقیقات و فناوری به سطح دانشگاه ارتقا یافت.

اکنون این دانشگاه در ۳۹ رشته/ گرایش/ مقطع تحصیلی، در مقاطع کاردانی پیوسته، کاردانی ناپیوسته، کارشناسی پیوسته، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته بیش از ۶۰۰۰ دانشجو دارد. همچنین  نزدیک به ۴۰۰ مدرس با دانشگاه همکاری دارند. از این تعداد، ۷۰ نفر، عضو هیأت علمی تمام وقت و پاره وقت دانشگاه به شمار می روند.

پردیس دانشگاه شمال بر بلندای تپه ای سرسبز واقع در پنج کیلومتری شهر آمل در کناره ی جاده ی زیبای هراز از سال ۱۳۸۰ مورد بهره برداری قرار گرفته و با ساختمان ها و امکاناتی مطابق با شرایط و نیازهای دانشگاه و منطقه، موقعیتی بسیار استثنایی را برای آموزش فرزندان این مرز و بوم فراهم ساخته است. 

 

موقعیت جغرافیایی دانشگاه شمال

دانشگاه شمال در جنوب غربی شهر آمل در کیلومتر ۵ جاده هراز در طبیعتی زیبا روی تپه‌ای جنگلی مشرف بر رود هراز و دریای خزر بنا شده است؛ با فاصله‌ای مناسب از مرکز شهر و در فضایی آرام و دلنشین و در خورشان یک محیط دانشگاهی.

 

موقعیت جغرافیایی آمل

شهرستان آمل در مرکز استان مازندران از شمال به دریای خزر، از شرق به شهرستان بابل، از غرب به شهرستان نور و از جنوب به استان تهران محدود می‌شود. این شهرستان با بیش از ۳۵۰ هزار نفر جمعیت (شهر آمل، حدود ۱۶۰ هزار نفر) و ۳۱۸۵ کیلومتر مربع مساحت دارای دو شهر آمل و رینه و سه بخش مرکزی، لاریجان و دابودشت می‌باشد. شهر آمل واقع در جلگه مازندران و طرفین رود هراز با ارتفاع ۷۶ متر از سطح دریا در ۵۲ درجه و ۲۱ دقیقه طول شرقی و ۲۶ درجه و ۲۵ دقیقه عرض شمالی و در فاصله ۷۰ کیلومتری غرب ساری، مرکز استان، هجده کیلومتری جنوب دریای مازندران،و شش کیلومتری شمال دامنه کوه البرز و ۱۸۰ کیلومتری شمال شرقی تهران قرار دارد.  

 

 

DSC00692

 

amol-uni-1359642181

 

معرفی دانشکده های دانشگاه شمال آمل

دانشکده فنی و مهندسی:

۴

مهندسی کامپیوتر

مهندسی صنایع

مهندسی برق و مخابرات

مهندسی عمران

مهندسی معماری

مهندسی منابع طبیعی

مهندسی شیمی

مهندسی مکانیک

علوم پایه

 

دانشکده علوم انسانی و اجتماعی:

۶

گروه حسابداری

گروه حقوق

گروه مدیریت

گروه عمومی و معارف اسلامی

 

 

دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی:

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی

 

معرفی برخی از دانشکده ها

گروه مهندسی کامپیوتر

امروزه کامپیوتر بخش جدایی ناپذیر زندگی تمام مردم دنیا شده است و بی تردید رشته های گوناگون دانش و فناوری هر یک به نوعی به آن وابسته و نیازمندند. دانش آموختگان این رشته می توانند عضو گروه طراحی، ساخت و پیاده سازی سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری برای محیط های گوناگون عملیاتی و خدماتی باشند. مهندسی کامپیوتر (نرم افزار)، مهندسی تکنولوژی سخت افزار کامپیوتر، مهندسی تکنولوژی نرم افزار کامپیوتر، علوم کامپیوتر و کاردانی های علمی- کاربردی سخت افزار و نرم افزار مجموعه گرایش های گوناگون گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه شمال را تشکیل می دهند.گروه مهندسی کامپیوتر:

آزمایشگاه های فیزیک ۱ و ۲، فیزیک عمومی، فیزیک الکتریسیته، مدارهای الکتریکی، مدارهای الکترونیکی، معماری کامپیوتر، میکرو پروسسور، دستگاه های جانبی، اصول اندازه گیری و کارگاه عمومی برق جهت استفاده ی دانشجویان این رشته فراهم و تجهیز شده اند. سایت کامپیوتر دانشگاه نیز در همه حال به خدمات رسانی شایسته به دانشجویان این رشته می پردازد.
ثبت اختراعات گوناگون از افتخارات دانشجویان دانشگاه شمال در گرایش های مختلف کامپیوتر است.

رشته/ گرایش گروه آموزشی سال اخذ/ مقطع آخرین سال پذیرش
علوم کامپیوتر مهندسی کامپیوتر ۱۳۸۹/ کارشناسی ۱۳۹۳
مهندسی کامپیوتر – نرم افزار مهندسی کامپیوتر ۱۳۷۵/ کارشناسی
مهندسی تکنولوژی سخت افزار کامپیوتر مهندسی کامپیوتر ۱۳۸۷/ کارشناسی ناپیوسته
مهندسی تکنولوژی نرم افزار کامپیوتر مهندسی کامپیوتر ۱۳۸۷/ کارشناسی ناپیوسته
علمی – کاربردی مخابرات – ارتباط داده ها مهندسی کامپیوتر ۱۳۸۳/ کاردانی ۱۳۹۱
علمی – کاربردی سخت‌افزار کامپیوتر مهندسی کامپیوتر ۱۳۸۰/ کاردانی ۱۳۸۹
علمی – کاربردی نرم‌افزار کامپیوتر مهندسی کامپیوتر ۱۳۸۰/ کاردانی ۱۳۹۰

گروه مهندسی صنایع

امروزه مقیاس تولید و خدمات آنچنان گسترش یافته که رشته های سنتی مهندسی پاسخگوی همه ی مسایل آن نیستند. برای جبران چنین کمبودی در جهان کنونی و به ویژه طی چند دهه ی اخیر، از پیوند رشته های گوناگون علوم مدیریت، اقتصاد و روش های مهندسی، رشته ی تازه ای به نام مهندسی صنایع به وجود آمده است. مهندسی صنایع که امروزه یکی از محبوب ترین رشته ها در میان دانشجویان به شمار می رود با مسایلی از قبیل کنترل و هماهنگی فعالیت ها، برنامه ریزی تولیدی، کنترل کیفیت، استفاده ی موثر از ماشین آلات، تجهیزات و امکانات کنترل موجودی و انبار و افزایش کارآیی سازمان های گوناگون، طرح روش کار مناسب جهت کاهش فشار فیزیکی روی کارگران و تقبل هزینه های تولیدی، افزایش کارایی و…  سر و کار دارد.
از امکانات رشته ی مهندسی صنایع در دانشگاه شمال می توان به آزمایشگاه های فیزیک، شیمی، مبانی مهندسی برق و اندازه گیری ابزار دقیق (کنترل کیفیت) اشاره کرد.

رشته/ گرایش گروه آموزشی سال اخذ/ مقطع آخرین سال پذیرش
مهندسی صنایع-مدیریت سیستم و بهره وری مهندسی صنایع ۱۳۸۸/ کارشناسی ارشد ……
مهندسی صنایع – سیستمهای اقتصادی اجتماعی مهندسی صنایع ۱۳۹۳/ کارشناسی ارشد ……
مهندسی صنایع مهندسی صنایع ۱۳۸۹/ کارشناسی ……
مهندسی صنایع- تکنولوژی صنعتی مهندسی صنایع ۱۳۸۸/ کارشناسی ۱۳۸۹
مهندسی صنایع – برنامه ریزی و تحلیل سیستمها مهندسی صنایع ۱۳۸۲/ کارشناسی ۱۳۸۹
مهندسی صنایع – تولید صنعتی مهندسی صنایع ۱۳۷۶/ کارشناسی ۱۳۸۹

گروه برق و مخابرات

فناوری های صنعت برق، از پایه های رشد و گسترش مدنیت نوین در سراسر دنیا به شمار می روند. دانشگاه شمال ابزارهای لازم آموزشی و پژوهشی را که از پیش نیازهای آموزش مهارت و دانش فنی در این رشته اند، فراهم کرده و گروه برق – الکترونیک دانشگاه به آزمایشگاه های مقدماتی برق، مدار منطقی، فیزیک ۱ و ۲، مدار مجتمع خطی، دیجیتال، میکرو پروسسور، الکترونیک صنعتی، مدارهای مخابراتی، کارگاه عمومی برق و… تجهیز شده است.

رشته مخابرات- ارتباط داده ها (ICT) هم از جمله رشته های تازه بنیاد و رو به پیشرفت دانشگاه شمال است. دانش آموختگان این رشته می توانند سیستم های مربوط به ارتباط داده ها  را به خوبی بشناسند و پس از  پایان دوره ی آموزش دانشگاهی خود به عنوان کاردان نرم افزار سیستم های ارتباطات داده ها، کاردان نصب، آزمایش و تحویل سیستم های ارتباطات داده ها و کاردان نگهداری سیستم های ارتباط داده ها، توانایی های خویش را نشان دهند.

 

رشته/ گرایش گروه آموزشی سال اخذ/ مقطع آخرین سال پذیرش
مهندسی برق – قدرت مهندسی برق ۱۳۹۱/ کارشناسی
مهندسی برق – الکترونیک مهندسی برق ۱۳۸۷/ کارشناسی
مهندسی تکنولوژی برق‌-قدرت مهندسی برق ۱۳۸۹/ کارشناسی ناپیوسته
مهندسی تکنولوژی الکترونیک مهندسی برق ۱۳۸۷/ کارشناسی ناپیوسته
الکترونیک مهندسی برق

۱۳۸۴/ کارشناسی ناپیوسته

فنی برق – الکترونیک مهندسی برق ۱۳۸۱/ کاردانی ۱۳۹۳
الکترونیک‌-‌الکترونیک عمومی مهندسی برق ۱۳۸۹/ کاردانی پیوسته

 امکانات رفاهی دانشجویان

آمل، شهری به قدمت تاریخ کهن ایران زمین، مهد دانش، فرهنگ وهنر، سرشار از یادگاران پرفروغ تمدن، برخوردار از چهره های درخشان علمی، ادبی، دینی و رجال سیاسی ، در دو دوره از تاریخ معاصر ملک داری، به هر دلیل از وجود دانشگاه، برای تحصیل فرزندان شایسته ی خود محروم بوده است.

دانشگاه شمال با کوشش خستگی ناپذیر بنیانگذاران، مدیران و کارکنان پرتلاش و زحمت کش خود، در طول ده سال گذشته توفیق داشته است اندکی از مافات را جبران نماید.

دانشگاه شمال به عنوان بزرگترین دانشگاه غیر دولتی دارای مجوز از وزارت علوم تحقیقات و فناوری ، با جذب دانشجو از طریق آزمون سراسری سازمان سنجش کشور، از مهرماه سال ۱۳۷۵ عملا فعالیت آموزشی و پژوهشی خود را آغاز کرده است و می کوشد با فراهم نمودن محیطی علمی برای دانشجویان، آنان را برای ورود به بازار کار و حضور موثر و مفید در عرصه اجتماع، آماده ساخته و پاسخگویی به نیازهای آموزشی و پژوهشی روزافزون جامعه را پی جوید.

ساخت و تجهیز بیش از ۴۰ هزار متر مربع فضاهای آموزشی، دانشجویی، فرهنگی، ورزشی و رفاهی، در بالغ بر ۷۵۰۰۰ متر مربع زمین، با رعایت استانداردهای متعارف و کیفیت مناسب، موقعیتی را برای جوانان متقاضی آموزش عالی از سراسر کشور فراهم آورده است که در قیاس با موسسات دانشگاهی مشابه کم نظیر می باشد.

 

سایت دانشگاه

۲

سالن کنفرانس

Untitled

سالن مطالعه

۳

زمین ورزشی

۱۲

Check Also

معرفی گرایش تجارت الکترونیک

کارشناسی ارشد تجارت الکترونیکی مجموعه کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات (IT) معرفی رشته : فناوری …

۳ comments

  1. سلام.خسته نباشید.میشه بگید ایا به خاطر این که این دانشگاه توی مرکز استان نیست با مشکل مواجح نیست

  2. سلام این دانشگاه برای رشته تربین بدنی …. شرایط ورودش چیع.. و هزینه ثبت نام چقداست.؟؟؟و هر ترم چند تومن باید واریز کنیم؟ایا خوابگاه هم دارد؟؟؟ میشه هزینش رو قصد بندی کرد؟؟شرایط مالی یکم ضعیفه؟؟خواهش میکنم میشه جواب بدید..☺

  3. سلام مریم هستم می خواستم ببینم آیا دانشگاه شمال پذیرش دانشجو از رشته شبکه و نرم افزار فنی و خرفه ای با معدل بالای ۱۹ داره بدون کنکور یا نه ؟ ممنون می شم جوابم را بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *