مصاحبه با استاد انصاری پیرامون درس ریاضی در کنکور کاردانی به کارشناسی

سوابق آموزشي و شغلی خود را در زمینه کنکور کاردانی به کارشناسی بفرمایید.

از سال 77 در حال تدریس کنکوریم. یک مدت در کنکور کاردانی کار می کردیم و یک مدت هم در کنکور ارشد؛ تا الان نزدیک 10 سال است که در حال تدریس دروس ریاضی کنکور هستم.

فقط در موسسه پارسه تدریس می کنید؟

بله.

اگر کتاب یا جزوه ای برای درس ریاضی دارید معرفی بفرمایید.

کتاب نه ولی جزوات اینجا را به صورت مکتوب به بچه ها می گوییم می نویسند ولی مکتوبی که آماده باشد ندارم.

سر کلاس برای تمامی مباحث جزوه می گویید داوطلبان می نویسند؟

بله برای تمامی مباحث ریاضی.

در کنار جزوه خودتان کتاب یا جزوه موسسه دیگری را پیشنهاد می کنید؟

کتابهای تست دکتر معتقدی که برای همین موسسه (پارسه) است.

این کتابها تمامی سرفصلهای این کنکور را پوشش می دهد؟ و شامل حل تشریحی سوالات کنکورهای سالهای اخیر می باشد؟

بله؛ حل تشریحی کلیه تستهای کنکور 15 – 10 سال گذشته را دارد و در ویرایشهای جدید کنکورهای هر ساله هم اضافه خواهد شد.

رفرنسهاي اصلي اين درس را به تفكيك كنكورها بفرمایید.

کاردانی به کارشناسی رفرنس اصلی ندارد ولی اگر بخواهیم یک اسمی برایش بگذاریم می شود ریاضی پایه که در حقیقت مسائلش از ریاضی 1 دانشگاه ها یک Level پایینتر است. سرفصلها همان است ولی مسائلش از لحاظ دشواری سوالات یک Level پایینتر است وگرنه ریاضی رفرنس مشخصی ندارد.

در مورد اهميت اين درس در قبولي داوطلبان در كنكورهاي رسمي (سراسري – آزاد – علمي كاربردي) توضيحات لازم را بفرماييد.

خیلی مهم است به خاطر اینکه همه داوطلبان ریاضی را خیلی پایین می زنند با یک ذره بالا زدن ریاضی رتبه شان در دانشگاه سراسری یا ترازشان در دانشگاه آزاد فوق العاده زیاد می شود. رتبه کم می شود تراز زیاد می شود. اگر بتوانند ریاضی را به یک حدی برسانند که از میانگین بالاتر باشد موفقیتشان در کنکور خیلی خیلی بیشتر می شود.

درصدی که اشاره کردید حدوداً در چه بازه ای است؟

در رشته های مختلف فرق می کند ولی اگر بتوانند درصدشان را به بالای 40 برسانند، شانس قبولیشان در دانشگاه را خیلی زیاد می کند. حداقل نسبت به بقیه درسها شانسشان خیلی بیشتر می شود. ریاضی را به خاطر اینکه همه پایین می زنند یک جهش خیلی خوبی برایشان در قبولی است.

با نظر به اينكه تعداد مباحث رياضي زياد هستند و وقت داوطلبان اکثراً محدود است، مطالعه چه مباحثي را مهمتر مي دانيد؟

در دانشگاه سراسری چون از همه بحثها 1 تست مطرح می شود، چون 15 تست است و این 15 تست را که پخش کنند از هر مبحث سرفصل 1 تست مطرح می شود پیشنهادمان این است که آن بحثهایی که داوطلبان در آنها ضعیفترند را کنار بگذارند. از لحاظ تعداد سوالات در سراسری ما بحثی را پر اهمیت تر از بقیه نمی دانیم. برای همین هر بخشی را که فکر می کنند مشکل بیشتری دارند را کنار بگذارند. ولی در دانشگاه آزاد چون تعداد تستها بیشتر است معلوم است که از هر بحثی تعداد تستهای کدام بحث بیشتر است کدام کمتر است. ولی اکثر داوطلبان با بحث انتگرال مشکل دارند بحث انتگرال را پیشنهادمان این است که کنار بگذارند و در کنارش بقیه بحثها را به صورت نسبی کم و زیاد بخوانند.

به منظور يادگيري كامل چه روشي را براي مطالعه اين درس پيشنهاد مي كنيد؟

مسلماً فقط تست زدن؛ ما چیزی به صورت مطالعه در درس ریاضی نداریم. چون تست زدن را اگر از همان ابتدا شروع کنید. تمام مشکلاتتان را در تست برطرف کنید و تمام چیزهایی که قرار است یاد بگیرید را در تست یاد بگیرید، آن مطالب دیگر هیچ موقع از یادتان نمی رود. بنابراین ما اصلاً پیشنهادی برای خواندن نداریم. می گوییم تست بزنید در تست آن چیزی را که لازم دارید از تست بفهمید. نه اینکه فرمول را حفظ کنید بعد تست بزنید. تست می زنیم که فرمول را حفظ کنیم.

براي جلوگيري از فراموشي مطالب خصوصاً برای این درس که تعداد مباحث زیاد هستند، براي مرور چه راهكارهايي را توصيه مي كنيد؟

پیشنهاد می کنیم شما هر بخشی را که می خوانید تست مربوط اش را وقتی می زنید تعدادی از تستها را نگه دارید و دست بهش نزنید. در ادامه وقتی به بحث بعدی رجوع می کنید آن تعداد تستهایی را که از بحث قبلی نزدید به همراه بحث جدید تکرار کنید و این موضوع همین طور ادامه دار می شود تا هر چه برویم جلوتر. مسلماً وقتی هر چه که می رویم جلوتر تعداد تستهای فصلهای قبلی کمتر باید زده شود ولی همین چند تستی هم که زده می شود باعث می شود که بحثهای قبلی فراموش نشود. پیشنهادمان این است که هیچ موقع تستها را به صورت کامل بعد از آن فصل نزنند و یک تعدادی را بگذارند برای فصلهای بعدی که برگردند به عقب.

براي داوطلباني كه هدف آنها قبولي در دانشگاههاي معتبر سراسري كه پذيرش دوره هاي روزانه و شبانه دارند، پیشنهاد می کنید به صورت حدودی برای اینکه یک معیار کلی داشته باشند براي كسب درصد موردنياز چه ميزان ساعات مطالعه در هفته را توصيه مي كنيد؟

مسلماً این بستگی به آمادگی داوطلب دارد. هر چقدر که داوطلب قوی تر باشد مسلماً زمان کمتری هم لازم دارد. ولی به طور متوسط اگر بتوانند زمانی که برای ریاضی می گذارند در این حد باشد که آن فصلی را که می خواهند بزنند به صورت تستها مثلاً 20 تست در هر بحث باشد بخواهیم یک میانگینی بگیریم هر تست 3 دقیقه می شود مثلاً 60 دقیقه در روز. شاید اگر 1 ساعت در روز وقت بگذارند فکر می کنم که خیلی وضعیت خوبی خواهند داشت. البته 1 ساعت زیاد است این بیشترین مقداری است که در روز پیشنهاد می کنیم. در هفته عملاً می شود 7 ساعت. اگر ریاضی را 1 جلسه در هفته در نظر بگیریم برای هر 1 جلسه 7 ساعت باید تست بزنیم. این ماکزیمم مقداری است که می شود گفت. حالا هر چقدر قوی تر باشد مسلماً این زمان کمتر می شود.

این تایمی که فرمودید برای اینکه برسند درس را تمام کنند، حدوداً برای فرصت چند ماهه است؟

ما فرض را بر این می گذاریم که یک پروسه دو ترم دانشگاهی یعنی تقریباً 7 ماه.

تاثیر شرکت در کلاسهای کنکور را در یادگیری داوطلبان چقدر مهم می دانید؟

اگر کسی بتواند با کلاس بیاید جلو خیلی زیاد؛ ولی اگر نه فقط صرف کلاس آمدن که شاید بتوانید یک چیزهایی را توی ذهنش بتواند بسپارد، خیلی فایده ندارد. ولی اگر بتوانند با کلاس بیایند جلو و درسی را که سر کلاس داده می شود بتوانند تستهایش را تا جلسه بعد تکمیل کنند و رفع اشکال کنند تاثیر وحشتناکی خواهد داشت کما اینکه داوطلبانی که این کار را کردند، ما تاثیرش را دیدیم و نمونه هایش در موسسه هست می توانید رجوع کنید و تاثیراتش را ببینید. براي داوطلباني كه هدف آنها قبولي در دانشگاههاي سراسری غيرانتفايي شهرستان است یا دانشگاه های با تراز پایین در کنکور آزاد هست، با توچه به تاثیر مثبتی که ریاضی دارد براي كسب درصد موردنياز مطالعه چه مباحثي را که پیش نیاز نداشته باشند را پيشنهاد مي كنيد؟ فرض کنید یک دانشجوی متوسط با بیس ریاضی ضعیف می خواهد چند مبحث را بخواند که احتمال اینکه بتواند تستهای آن مبحث را سرجلسه بزند بیشتر باشد. بحث حد، مشتق، کاربرد مشتق و دنباله و سری را پیشنهاد می کنیم.

آيا سفيد گذاشتن اين درس با بالا زدن دروس تخصصي ديگر قابل جبران است؟

امکان این موضوع نیست. برای اینکه ریاضی آنقدر مهم است که سفید گذاشتنش باعث می شود یک پسرفت اگر نخواهیم پسرفت بگوییم یک درجای خیلی زیادی را بزنند تا با درسهای تخصصی بخواهند جبران کنند باید دروس تخصصی را خیلی بالا ببرند و چون نمی توانند ببرند بالا حتی یک تست زدن در ریاضی هم برایشان می شود ارزشمند؛ مگر اینکه درصد تخصصی فوق العاده بالایی داشته باشند که مثلاً بتوانند جبران کنند که عملاً کسی که درسهای تخصصیش را بتواند خیلی خوب بزند، مسلماً در ریاضی هم مشکلی ندارد و سفید نخواهد گذاشت. کسی که نمی تواند دروس تخصصی را بالا بزند سفید گذاشتن ریاضی هم برایش می شود یک ضرر بسیار زیاد.

با توجه به نحوه طراحي تستهای اين درس اگر داوطلبان بين دو گزينه 50 – 50 شك داشته باشند توصيه شما چيست؟

فکر می کنم این سوال را از یک مشاور بپرسید بهتر باشد خیلی مربوط به ریاضی نمی شود اینکه یکی بین دو گزینه شک کند اینکه بزند یا نزند کار کسی که ریاضی درس می دهد نیست؛ شاید این شک را در یک درس دیگر هم بکند. بزند یا نزند را من الان نمی توانم بگویم ولی اصولاً در ریاضی این اتفاقات کم رخ می دهد یا آدم یک تست را بلد است و به جواب می رسد یا بلد است و به خاطر اشتباه به جواب غلط برسد؛ هیچ موقع نشده بین دو گزینه کسی شک کند این قدر محدود بوده که به آن فکر نکردیم. ولی در مجموع من اگر خودم داوطلب باشم می زنم. یکی را شانسی می زنم اگر بین دو تا شک کرده باشم.

اشتباه آن دسته از داوطلباني كه عليرغم مطالعه كافي، تست زدن زیاد، شرکت در کلاسهای کنکور مناسب نتیجه موردنظرشان را در ریاضی نمی گیرند را چه مواردی مي دانيد؟

اگر مربوط به ریاضی باشد احساس من این است و همیشه هم گفتم که سعی می کنند ریاضی را حفظ کنند، فرمولها را حفظ کنند و در مسائل استفاده کنند و جون حفظ کردن آن فرمولها باعث فراموشیشان هم می شود مسلماً سر کنکور زمان کم، استرس بالا، همه چیز باعث می شود که این شدت فراموشی بیشتر شود. بنابراین پیشنهاد می کنیم اصلاً حفظ نکنند تستها را بزنند و فرمولهایی که لازم است را در تست متوجه شوید. با این کار این امکان به حداقل می رسد.

براي كسب درصد عالي در اين درس چه توصيه هایي به داوطلبان مي كنيد؟

مسلماً درصد عالی کسب کردن مستلزم تلاش خیلی زیاد است البته به همراه اینکه یک پایه نسبتاً خوبی در ریاضی داشته باشد اگر داوطلب پایه نسبتاً ریاضی در ریاضی دارد پیشنهاد می کنیم حتماً روی ریاضی وقت بگذارد و حتماً در ریاضی درصد بالایی خواهد زد و این درصد بالا موفقیتش را در رشته و شهر یا دانشگاهی که دلش می خواهد، خیلی خیلی زیاد می کند. امیدوارم همه داوطلبان خوب بزنند.

 

Check Also

رتبه و محل قبولی داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۳

جهت راهنمایی بیشتر شما عزیزان ، لیست تعدادی از رتبه های برتر ارشد سراسری سال …

One comment

  1. با عرض سلام
    در رابطه با درس ریاضی باید خدمتتون عرض کنم سفید گذاشتن این درس به نفعه دانشجوهاست، با توجه به ضریب این درس و همچنین با بررسی کارنامه رتبه های 1 و 2 رقمی که در این درس هیچ تستی نمی زنن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *