رتبه نخست تولید علم به دانشگاه تربیت مدرس رسید

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اعلام آخرین آمار تولیدات علمی ایران، از تازه‌ترین رتبه دانشگاه‌های کشور در تولید علم خبر داد.

 به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، جعفر مهراد سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با تاکید بر این که بررسی آخرین آمار نشان می‌دهد همانند سال‌های قبل تولیدات علمی کشور رو به رشد و توسعه بوده‌است افزود: مجموعه مدارکی که در جمهوری اسلامی ایران در ISI از ابتدا تا کنون ثبت و نمایه سازی شده است بالغ بر ۲۲۳ هزار و ۵۴۹ مدرک بوده است.

مهراد گفت: ایران در سال ۲۰۱۳ تعداد ۲۹ هزار و ۸۴۹ مدرک تولید کرده است. این تعداد در سال ۲۰۱۲ ،۳۰ هزار و ۱۴۷ مدرک بوده است.

وی با بیان این که تفاوت اندکی بین این دو رقم مشاهده می‌شود توضیح داد: اما واقعیت‌های آمار تولید علم مبین آن است که میزان تولیدات علمی ثبت شده به نام ایران در سال ۲۰۱۳ در ماه‌های آتی افزون‌تر از رقمی خواهد شد که در سال ۲۰۱۲ به نام جمهوری اسلامی ایران ثبت شده است. تأخیر در چاپ و نیز تأخیر در ثبت و نمایه سازی علتی است که سبب می‌شود همیشه آمار ها نسبت به سال‌های قبل اندکی کمتر نمایانده شود.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اظهار داشت: به همین روال، تولیدات علمی ایران در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ میلادی به ترتیب ۲۲ هزار و ۲۰۷ و ۲۸ هزار و ۳۴۲ مدرک بوده است.

وی گفت: در ۱۰ ماه اول سال میلادی تعداد ۲۱ هزار و ۷۴۴ مدرک توسط پژوهشگران دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ایران تولید و ثبت شده است. این رقم نیز مانند ارقام سال‌های قبل با تکمیل اطلاعات رشد و توسعه خواهد یافت.

مهراد تصریح کرد: آنچه که از روند توسعه تولید علم می‌دانیم این واقعیت است که در یک دهه گذشته، نظر به توسعه دانشگاه‌ها و جذب هیأت علمی از یک سو و افزایش رشته‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های کشور و از سوی دیگر به افزایش تولید علم کمک کرده است.

مسئول رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشور و جهان اسلام ادامه داد: مثلا، در سال ۲۰۰۱ میلادی، تعداد تولیدات علمی کشور ۲۰ هزار و ۹۷ مدرک بود که این رقم یکباره در سال ۲۰۰۴ به ۵۱۶۱ مدرک افزایش می‌یابد، همین‌طور رقم مزبور در سال ۲۰۰۷ به ۱۳ هزار و ۳۸۴ مدرک بالغ می‌شود.

وی گفت: بر اساس یافته‌های حاصل از پایگاه ISI، دانشگاه تربیت مدرس در طول سال‌های تاسیس و با کوشش و تلاش دانشمندان و پژوهشگران با تولید ۳۰ هزار و ۱۸۸ مدرک رتبه اول تولید علم را به خود اختصاص داده است. البته، این رقم و رتبه اول بودن دانشگاه تربیت مدرس قابل توجیه است. این دانشگاه، دانشگاهی است با رشته‌های تحصیلات تکمیلی که تولید علم در این دانشگاه به تناسب رشته‌های تحصیلات تکمیلی صورت می‌گیرد.

مهراد بیان کرد: رتبه دوم تولید علم از بدو ثبت و نمایه‌سازی مقالات نشریات معتبر در ISC تاکنون، به دانشگاه آزاد تعلق دارد. این دانشگاه بر روی هم و با احتساب تولیدات علمی تمام واحدها، تعداد ۲۸ هزار و ۴۳۴ مدرک در ISC نمایه سازی کرده است.

سرپرست ISC گفت: رتبه‌های سوم، چهارم و پنجم به ترتیب به دانشگاه‌های تهران، علوم پزشکی تهران و صنعتی شریف اختصاص دارد. میزان کل تولیدات این دانشگاه‌ها به ترتیب ۲۲ هزار و ۷۰ مدرک، ۱۹ هزار و ۹۵۰ و ۱۳ هزار و ۹۳۲ مدرک است.

وی افزود: دانشگاه صنعتی امیرکبیر که از دانشگاه‌های معتبر صنعتی کشور است، با تولید ۱۲ هزار و ۱۸۵ مدرک رتبه ششم را در اختیار دارد.

وی عنوان کرد: دانشگاه صنعتی اصفهان که دانشگاهی است جوان و با کمتر از ۵۰ سال قدمت، با تولید ۱۱ هزار و ۶۲۹ مدرک موفق به کسب رتبه هفتم شده‌است.

مهراد گفت: جایگاه دانشگاه شیراز با شهرت و اعتبار بین المللی که در کل این مدت ۸ هزار و ۹۴۰ مدرک تولید کرده است در بین دانشگاه‌های تولید کننده علم در رتبه ۸ است.

وی افزود: رتبه‌های نهم و دهم نیز به ترتیب به دانشگاه علم و صنعت ایران با ۸ هزار و ۷۰۳ مدرک و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با ۶ هزار و ۷۱۷ مدرک تعلق دارد.

مهراد اظهار داشت: در حالیکه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور از بدو تاسیس پایگاه استنادی ISI، تعداد ۲۲۳ هزار و ۵۴۹ مدرک به ثبت رسانده‌اند، از تمام این مدارک تعداد ۱۹ هزار و ۸۲۰ مدرک در رشته مهندسی برق و الکترونیک به رشته تحریر درآمده است.

وی گفت: شیمی چند رشته‌ای، دومین رشته‌ای است که در بین رشته‌های دانشگاهی از انتشارات علمی بیشتر برخوردار است. در این رشته در مجموع ۱۱ هزار و ۸۶۷ مدرک تولید شده است.

وی در ادامه اعلام کرد: رتبه سوم تولیدات علمی کشور مربوط به علوم و مهندسی مواد است. در این رشته در ISI، تعداد ۱۰ هزار و ۱۰ مدرک به نام دانشمندان و پژوهشگران ایران به ثبت رسیده است. رتبه های چهارم و پنجم به ترتیب به مهندسی شیمی با ۸ هزار و ۶۷۵ مدرک و شیمی فیزیک با ۷ هزار و ۵۵۷ مدرک تعلق دارد.

مهراد در پایان گفت: تقسیم‌بندی رشته‌ها توسط ISI انجام می‌گیرد و در ۵ رشته نخست تقسیم بندی‌ها در حالیکه حالت کلی و عمومی دارد به رشته های ریزتر نیز تقسیم می‌شوند. در مجموع ۲۲ رشته در ISI از تقسیم بندی کلی و عمومی برخوردار بوده و تعداد ۲۵۰ رشته فرعی نیز از نظر تحلیل استنادی و مطالعه پیرامون علم سنجی، رصد و پایش علم در دسترس است.

 

Check Also

درخواست انتقالی و مهمان برای ترم بهمن دانشگاه علمی کاربردی

زمان بندی میهمان و انتقال دانشجویان برای بهمن ۹۳ دانشگاه جامع علمی- کاربردی از روز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *