تبعیض بین دانشجویان فنی و ریاضی

چند روز قبل یکی از بازدیدکنندگان سایت، پیامی را برای من ارسال کرد که جا داره من جواب این دوستمون رو در صفحه اصلی قرار بدم تا شاید سایر کسانی که این مطلب رو میخوانند بتونن قضاوت بهتری نسبت بهش داشته باشند.

 

 

ارسال شده توسط میثم توکلی :  بسمه تعالی با عرض سلام و احترام خدمت تمامی دوستان : بنده جا داره چند نکته روخدمت همه ی دوستان عرض کنم . بهتره ابتدا خودمو معرفی کنم ، بنده توکلی هستمدانشجوی ترم هفتم دانشگاه صنعتی شریف رشته ی کامپیوتر ( نرم افزار ) . می خواستم بهدوستان عزیزی که قصد ادامه دارند در مقطع ارشد عرض کنم که دوستان گل من ریاضیات، فکرمی کنم در مقطع شما ( کاردانی به کارشناسی ) نقش زیادی رو نداشته در حالی که در ارشدریاضیات بسیار مهمه و ضریب 2 داره سعی کنید شما دوستان که فکر می کنم بیشتر فنیحرفه ای هستید ریاضیاتتون رو خیلی قوی کنید . رقبای ارشد رو دست کم نگیرید منسوالات کنکور شما رو بررسی کردم انصافا آسان بودند مزاح نمی کنم اگر دروس تخصصی شمارا من می زدم بالای 95 % می زدم و ریاضیات بالای 90 % ولی اونچه مهمه اینه کهسوالات مقطع ارشد بسیار سطحی بالاتردارند نسبت به کاردانی به کارشناسی . شما برید سوالات سیستمعامل ارشد سال های اخیر رو نگاه کنید پی به این نکته می برید . و همچنین رقباتون کهاز تاپ ترین دانشگاه های ایران اند مثل : شریف ، امیرکبیر ، صنعتی اصفهان ، خواجهنصیر ، فردوسی و….. دست کم نگیرید … پس سعی کنید این دوسال مونده رو خوب بخونید، خوب تلاش کنید تا موفق بشید . همچنین دوستانی که در تهران هستند حتما از موسساتینظیر پارسه و ماهان استفاده کنند که بسیار می تونه موثر واقع بشه . ونکته بعد توجهکنید پذیرش در ارشد بسیار کمتره نسبت به کاردانی به کارشناسی زیرا که کلا 300 نفر بیشتر پذیرشندارند و اگه بچه پولدار نیستید به فکر شبانه نباشید که ترمی یک و ششصد در می آد ( همین دانشگاه خودمون ) . خلاصه کلام اینکه موفق و سربلند باشید . من گاه گاهی بهاین سایت سر می زنم ، سایته خوبیه ان شاالله مدیر سایت که فکر کنم دانشجوی مشهدهبتونه مطالب ارشد هم در این سایت بیاره . ومن الله توفیق و علیه التکلان التماس دعا .

 

 

پاسخ مدیر سایت :  خیلی خوشحالم از اینکه از سایت من دیدن میکنید و نقطه نظراتتون رو اینقدر موشکافانه بیان کردید اما من لازم دیدم که چند نکته رو در پاسخ به نظر شما بیان کنم .

 

 

همانطور که میدانید کسانی که از طریق کنکور ریاضی و فیزیک وارد دانشگاه میشوند بدون اینکه سدی به نام کاردانی به کارشناسی مانع آنها شود 4 سال درس میخوانند و کنکور سراسری هم در سالهای اخیر انقدر ظرفیتش را بالا برده اند که تقریبا فقط برای تعیین دانشگاه برگزار میشود ولی از این نظر که دانشجویان نظری در درس ریاضی از فنی ها جلوتر هستند با شما کاملا موافقم. دلیلش هم در واقع از پایه قوی بودن نظری ها در دوران دبیرستان هست.

 

شما گفتید که اگر دروس تخصصی کنکور کاردانی به کارشناسی را میزدید احتمالا بالای 95% میشد … من به نظرتون احترام میزارم ولی بهتر نیست کمی واقع بین باشیم ؟ براتون از فاجعه سال 86 مثالی میزنم ( یکی از سوالات درس ساختمان داده ها سال 86 )

 

همونطوری که توی این تصاویر میبینید فقط خواندن سرسری این سوالات برای داوطلبان و جواب دادن این سوالات برای اساتید حدود 10 دقیقه زمان نیاز است !!!  حالا یک سوال دیگه از شما دارم. اگه به شما بگویند توی کنکور کارشناسی ارشد از دروس C++  و VB   سوال طرح میشود و شما ماهها برای این دروس وقت بگزارید، ولی زمانی که سر جلسه نشستید متوجه بشید که از دروس زمان ماشین و دلفی  !! سوال شصت هفتاد خطی طرح شده است چه احساسی بهتون دست میده ؟ آیا باز هم دروس تخصصی رو 95% میزنید ؟ شما سوالات سیستم عامل امسال و سال گذشته رو اگر ببینید متوجه میشید که بعضی از سوالات از مبنای سوال مشکل دارند و طراح مذکور سوال را کاملا غلط طرح کرده. ولی با همه این اوصاف به نظر من فنی ها از نظر دروس تخصصی و بخصوص برنامه نویسی از بچه های ریاضی خیلی جلو تر هستند. زیرا بچه های فنی از دوم دبیرستان دروس رشته خودشان را میخوانند و جمعا تا رسیدن به کارشناسی ارشد 6 سال ( به همراه دو کنکور ) را پشت سر گذاشته اند. این صحبتهای من اصلا به دلیل حمایت کردن از بچه های فنی نیست ولی من خیلی از دانش آموزان دبیرستانی را میشناسم که بعضی از مهندسان برای برنامه نویسی باید پیش آنها درس پس بدهند و این در حالی است که ممکن است یک دانشجوی ریاضی موقع ورود به دانشگاه و رشته کامپیوتر ، هنوز طریقه روشن کردن کامپیوتر را نداند!

 

نکته دیگر اجهافی است که در حق دانشجویان فنی در برابر سایرین میشود. چرا باید دانشجویان فنی که به شوق ورود به دانشگاه، کنکور کاردانی و یا کارشناسی ناپیوسته را پشت سر گذاشته اند، در محیطی درس بخوانند که بعضا در حد یک مهد کودک هم نیست. من بعضی از آموزشکده های فنی و حرفه ایی را میشناسم که جمعا روی هم رفته چهار – پنج تا کلاس درس دارند و اساتید آنجا هم با مدرک فوق دیپلم و لیسانس، بیشتر در حد تدریس در دبیرستان هستند تا یک مرکز آموزش عالی. من جاهایی را دیده ام که کارگاه کامپیوترش در مجموع پنج – شش تا کامپیوتر قدیمی پنتیوم 2 داشت که دانشجویان برای تمرین برنامه نویسی باید صف میگرفتند تا دقایقی هم نوبتشان بشود. اما عده ایی دیگر هم هستند که در بهترین دانشگاههای کشور، با بهترین و بیشترین امکانات ممکن، و تاپ ترین اساتید کشور، تنها دقدقه ایی که دارند درس خواندن و گذراندن دوران دانشجویی است. آیا این از نظر شما تبعیض نیست ؟ چرا هیچکدام از دانشگاههای مادر پذیرش کاردانی به کارشناسی ندارند ؟ آیا دانشگاههای باکیفیت و درجه یک فقط در قباله دانش آموزان ریاضی و نظری است ؟ همین دانشگاه زنجان که بهترین دانشگاه پذیرش کننده کاردانی به کارشناسی است، تا به حال تنها به دلیل اینکه کارشناسی پیوسته کامپیوتر نداشته است در کنکور کارشناسی ناپیوسته پذیرش داشته است و ظاهرا قرار است از سال آینده همین ظرفیت اندک هم به دانشجویان ریاضی تعلق بگیرد …

Check Also

طرح جدید نمایندگان مجلس برای کنکور

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از تدوین طرحی از سوی نمایندگان درباره کنکور …

۶۲ comments

  1. بچه هایکاردانی به کارشناسی

    همیشه در حق بچه های فنی ظلم شده در صورتی که به اعتقاد من بچه های ریاضی چیزی جز یکسری معادلات ریاضی که اعتبارشون بر می گرده قرن ها پیش و اونقدرها لازمه رشته کامپیوتر نیس رو بلدن (هرچند که بچه های فنی هم ریاضیشون بدنیست )

    متاسفانه کشور ماست که چنین برخوردی داره با این هم تحصیلکرده فنی !!!

    ما در دوران کاردانی یکی از بچه هامون از ریاضی بود ترم های اول چنان احساس قدرت می کرد که گاهی اوقات خنده دار به نظر می رسید !! بدها سر درسای تخصصی پی ضعفای خودش برد و لی خوب هنوزم با بچه های فنی زیاد دم خور نیست !! (باشه راحت باشه)

    بهرحال امیدوارم اوضاع تغییر کنه و به بار علمی نسبت به زیاد خوانی ببخشید اینجور می گم (خر خونی) بیشتر توجه شه توی کشور .

  2. چه فرقی داره عزیز
    هر دو و دانشگاه آزاد و علمی کاربردی ها همه تو یک کنکور به نام کارشناسی نا پیوسته شرکت می کنند مگه نه؟

    خوب بچه های فنی که چند سال این درس ها رو از اول خوندن توی درس های تخصصی (برنامه نویسی و…) رو بالا قطعا می زنن (البته نسبت به بچه های ریاضی و البته نه همشون )

    بد دقت کنید ضریب درس های تخصصی بالاتر است یا ریاضی و آمار ؟
    خوب معلومه تخصصی
    پس در حق بچه های ریاضی خفن داره حقشون توی کاغردانی به کارشناسی ضایع می شه
    این به اون در نه؟

    پس مظلوم تر از بچه های ریاضی که اومدن تو کاردانی به کارشناسی نیست !!!

    یا حق

  3. سلام.من چمن مدیران این سایتم .خدا وگیلی ایول دارین!
    من ترم اولی شمسی پور کاردانی حسابداری.بابا این بچه های ریاضی سراسری و آزاد و پیام نور و غیر انتفاعی و کاردانی و تربیت معلم و اینهمه رشته!بابا عجب اشتباهی کردیم اومدیم کارودانش خوندیم و 100 برابر فنی ها درس خوندیم و تازه واسه کارشناسی هم باید یه کنکور خوف بدیم!!!خلاصه خیلی اشتباه بود و فقط خوبیش نخوندن پیش دانشگاهی بود!
    با تشکر از سایت شما.

  4. سلام
    بر کسی پوشده نیست که گروه فنی بسیار مظلومند اما من به شخصه از مدیر سایت ممنونم که از حق ما دفاع کرد وخوشحالم که چنین سایتی هم هست تا بعضی ها رو توجیح کنه

  5. با سلام
    مطمئن نیستم ولی فکر کنم درس ریاضی و آمار تو کاردانی به کارشناسی ضریب 3 داره.
    آقای توکلی به این نکته توجه کنید که شما سوالات کنکور کاردانی به کارشناسی رو با معلومات لیسانستون ارزیابی کردین نه فوق دیپلم،همون طور که اگر با معلومات فوق لیسانس به سوالات ارشد نگاه کنید به نظرتون ساده میان،این طور نیست؟

  6. پيمان جان – عزيز من واقعا گل كاشتي .
    اما مطلبي كه بهش اشاره كردي شايد يك دهم فاجعه – تبعيض و ظلمي كه طي سالهايه اخير بر اين قشر تحصيل كرده مملكت تحميل شده نبود . متاسفانه دست رويه هر مسئله اي كه بذاري و كمي تو اون مسئله تفكر كني متوجه ميشي كه چيزي جزء اجحاف و تبعيض بر ما بچه هايه فني وارد نشده . متاسفم واقعا براي نظام آموزشي اين مملكت كه روز به روز در حال پسرفته . من نميگم به دوستان عزيز نظري توجه نشه من ميگم تو روخدا اگه به اونا توجهي ميشه كمكي ميشه درصدي هم به ما بچه هايه نظري بها بديد . بخدا من خيلي هارو ديدم از بچه هايه فني كه لياقتشون تحصيل تو دانشگاهي بالاتر و با كيفيت تر از امثال شريفه اما نهايتا بايد برن تو يه آموزشكده (كه اصلا در موردش صحبت نكنم بهتر) دارن درس ميخونن .
    متاسفانه اين مسئله باعث شده دوستان عزيز نظري هم كمي خيال و وهم برشون داره و همينطور كه راه ميرن همه رو از بياناتشون مستحفيض كنن . متاسفانه كاملا با نظر شما پيمان جان در مورد اينكه بعضي از اين دوستان حتي فرق مانيتور با تلويزيون رو هنوز نميدونن اما خيلي راحت وارد دانشگاه ميشن و بعد از 4 سال با وجود داشتن اطلاعاتي در حد يك پنجم بچه هايه فني كه حتي در مقطع كارداني تحصيل ميكنند مدرك مهندسي نرم افزار بهشون اعطا ميشه و باعث ميشه كه بازار فعاليتهايه كامپيوتري در كشورمون به دليل عدم داشتن تخصص كافي از جانب امثالهم رو به نزول و پسرفت بره . واقعا براي خودم و افرادي مثه خودم متاسفم كه در بين اين همه تبعيض و ظلم در حال زيستن هستم . اما بهتون قول ميدم يه چنين مسائلي عمر زيادي پيدا نميكنه چون بالاخره انسان خودشو كه نميتونه گول بزنه .

  7. جهت طرح هرگونه سوال به فروم سايت مراجعه کنيد. به سوالاتي که از طريق ايميل و يا بخش نظرات ارسال ميشوند جواب داده نميشود.

    ايميل تائيديه را نمي فرسته تو رو به خدا كمكم كنيد

    من ميخواهم ازاد ثبت نام كنم منتها بچه شمال هستم و دانشگاه ام هم توي شماله حالا واسه كارشناسي دلم ميخواهد تهران جنوب رو بزنم ولي توي دفترچه يك دايره سياه لعنتي ميگه كه دانشگاه ها تهران فقط بومي برميدارند
    اين يعني چي؟ يعني اينكه من نميتونم تهران جنوب رو بزنم؟ خواهش ميكنم كمكم كنيد يكي جواب من رو بده
    فقط دو كلمه است ديگه يا ميتونم يا نميتونم جوابم رو بديد

  8. از قدیم گفتن جواب ….. خاموشی است ! بذار بگن ! بالاخره معلوم میشه کی کجا موفق تره ! البته این بنده خدا هم انگار قصدش خیر بوده اما از دستش در رفته یکم توهین آمیز گفته !!
    به هر حال آرزوی من موفقیت همه ی بچه های فنی در مدارج بالاست که انشالله اینطور خواهد بود
    از مدیریت سایت هم که دیگه هرچی بگیم کم گفتیم ! ایشالله که به همه ی خواسته هاش برسه !

  9. سلام به همه دوستان قدیمی و جدید.
    باورم نمیشه دوباره به اینجا اومدم. من برای کارشناسی از همینجا استفاده کردم. کارشناسی قبول شدم و الان ترم دوم هستم. چند روز ِ پیش تصمیم گرفتم که دوباره شروع کنم اما اینبار برا ارشد(با اجازه البته).
    یکی دو روزیه دنبال یه سایت ِ درست و درمون میگشتم که امشب به صورت کاملا اتفاقی و برای رفع مشکل برادرم(در مقطع کاردانی) اومدم اینجا که دیدم، ای داد ِ بیداد این سایت(یار ِ قدیمی ِ من) قسمت ارشد هم داره.
    خیلی خوشحال شدم.
    اما در مورد پُستی که شرحش رفت باید بگم که در حق ِ بچه های فنی واقعا ظلم میشه. سوالهای کارشناسی دولتی واقعا در حد ِ اعلای مذخرف بودند.
    نصیحت و تجربه ی من:
    موقعی که کاردانی میخواستم قبول بشم، برای من میخندیدند! میگفتن تو نمی تونی. ولی قبول شدم. برای کارشناسی میخواستم امتحان بدم، به من میگفتن نمیتونی چون اونایی که قبول میشن مُخ هستن، ولی قبول شدم. امشب اینجا اومدم برای کنکور ارشد، همگی دیدید که فردی به من گفت که نمی تونی قبول بشی، چون ریاضی ها میتونن فقط. ولی باور کنید باز هم قبول میشم و با قدرت ِ بیشتر.
    رمز ِ موفقیت من نه کلاس رفتن در حد ِ حتی 1 ساعت بوده و نه وقت ِ زیادی گذاشتن بوده. فقط کافی ِ که بخوای و تلاش کنی. به حرف هیچ کس هم توجه نکن.
    اگه این آقای ریاضی امشب اومده اینجا مطلب زده، برای اینه که شما رو منصرف کنه. درستونو با علاقه بخونید و به حرف ِ مُفت ِ(با عرض پوزش به خاطر ِ بی ادبی) کسی توجه نکنید.
    خیلی چاکریم – رضا;)

  10. سلام پیمان
    واقعا دستت درد نکنه چرا که تو اولین نفر هستی که به گروه فنی ها اهمیت دادی و میدی ولی متاسفانه بقیه فقط نظری ها رو می بینند برای برگزاری ازمون صد بار از رسانه ها اعلام میشه ولی ما چی ؟متاسفانه مسولین ما همش ادعا می کنند و حرف می زنند ولی کوعمل ؟بخدا دیگه ما که خسته شدیم
    بازم تو دستت درد نکنه

  11. علی اکبر احمدی

    لطفا دفترچه و پاسخنامه کاردانی رشته کامپیوتر سال 1387 را بر روی سایت بگذلرید.

  12. salam bebakhshin ke man hamishe soalatam rabti be mabhaseton nadare.
    ama khob che konam soale dige.
    in manabe kardani be kashenasi daneshgah azad ke zadidi doroste?
    yeseri migan ke vb ,c++ to konkor miyad yeseri migan c , pascal miyad yeseri ham migan hamash miyad.
    khaheshan begid kodom mored doroste .kheyli mohehme
    mamnonam az lotfeton

  13. باز هم یه مشت بی شعور اومدن سایت رو هک کردن….
    نمی فهمم …چی بهشون میماسه

    فقط میدونم یه مشت احمق هستند…

  14. ریاضی مهندسی

    سلام

    من اتفاقا با دوست خوبمون جناب آقای توکلی موافقم

    چرا باید کسی که رشته ریاضی خونده و پدرش در اومده و کلی ریاضی پاس کرده با

    کسی

    که یه انتگرال در پیت رو بلد نیست حل کنه یا اصلا نمی دونه سیکما چیه نمونش رو

    خودم تو دانشگاه سراغ دارم که وقتی استاد گفت سیکما دانشجویانی که فنی بودن

    اصلا نمی دونستن سیکما چیه ، با هم کنکور بدن؟؟؟؟؟

    بچه های فنی میان و به راحتی و بدون دردسر با زدن دروس تخصصی و عمرا 1 نفر

    از فنی ها ریاضی زده باشه قبول میشن . ریاضی ها چون وقت روی ریاضی میذارن

    که پایه همه درس ها هست نمی رسن اختصاصی رو وقت زیاد بذارن و تو کنکور هم

    به دلیل این که روی سوالات ریاضی وقت میذارن روی دروس تخصصی نمی تونن زیاد

    فکر کنن ولی فنی ها بدون نگاه کردن به سوالات ریاضی میرن سراغ دروس تخصصی

    ولی نمی دونن که تو ارشد اصلا از این خبرا نیست

    من موندم چطوری میخواین دروسی مثل: معادلات و ریاضی مهندسی رو پاس کنید؟

    تازه پاس هم که بکنید چطوری می خواین به بچه های ریاضی برسید؟؟؟ تو تست

    زدن؟

    حالا از ما گفتن بود چون همین برنامه نویسی هم اگر ریاضی بلد باشی مثل آب خوردن

    حل میشه کلا همه جا حرف اول رو ریاضی میزنه

  15. سلام اول برای این مطالبی که نوشتین ممنونم .
    دوم : بزارید این بچه های کارشناسی هر چی می خوان فکر کنن در عمل معلوم میشه کی چیکارست !(بلاخره هر چی هم خنگ باشم فرق ماوسا با موش میدونم چیه !!! نه مثل بعضی از بچه های کارشناسی ….. )
    بزارید به بچه های فنی ظلم کنند , جلوی پیشرفتشونا بگیرند , خوب همینه که مملکتمون, صنعتمون 20 – 30 سال دسته کم از جاهای دیگه عقبه !(وقتیکه به جای افراد حرفه ای و کار کرده دنباله کسایی هستند که فقط بلدن 24 ساعته درس بخونن و با زور 30 تا کلاس کنکور شریف قبول شن !!!!!)

  16. از مدیریت سایت بابت جوابیه خوبشون ممنونم
    من واقعا نمی دونم این بچه های ریاضی به چه چیزشون اینقدر افتخار می کنن؟
    به چند تا فرمولی که می شینن عین … می خونن و اکثرش به درد هیچی نمیخوره !؟
    مطمئنا اگه بچه های فنی هم میخواستن وقت شون رو برای این فرمولهای بعضا بی سر و ته و بدرد نخور بذارن و مغزشون و با این هرزیات پر کنن رو دست همه اونا بلند می شدن
    اما بچه های فنی چیزهایی رو می خونن که واقعا به درد این رشته (کامپیوتر) میخوره
    البته در این مورد که ریاضی پایه همه درس هاست شکی نیست ولی برای رشته کامپیوتر لازم نیست سطح معلومات ریاضی بچه های رشته کامپیوتر درحد ریاضی محض باشه درضمن سطح ریاضی مافنی ها اونقدر هام که میگن افتضاح نیست فقط وقتی با بچه های ریاضی مقایسه میشیم این تفاوت احساس میشه همون طور که ضعف اونها در دروس تخصصی در مقایسه با ما به طور قابل توجهی مشهوده این به اون در!!!

  17. سلام وب خيييلي خوبي داريد
    وب مفيد وجاالبي است اميدوارم موفق باشي
    من همانطور كه توضيحات گفته بودم ترم 3در رشته ي ساخت وتوليد در دانشگاه فني مهندسي شهيد چمران هستم
    شما چطور؟

    خوشحال ميشم اگه يه سري هم به وبلاگم بزنيد

    موفق باشي
    باي

  18. سلام به همه دوستان خوب
    نمیدونم چرا این همه ناراحتی بین دوستان رشته های ریاضی و فنی پیش اومده، این سایت رو دوست خوبمون درست کرده و همه دوستان زحمت میکشن مطلب جمع آوری میکنن تا همه موفق بشیم در عوض عده ای زمینه کینه و نفاق رو بوجود میارن!!!
    چرا بجای صرف وقت روی این موارد که جز اعصاب خوردی چیزی برای ما نمیزاره بیاییم به همدیگه کمک کنیم؟
    دوستان ریاضی در تشریح مصائل ریاضی و دوستان فنی در تشریح مثائل تخصصی به هم کمک کنیم
    اگه ذره ای برای هم دل بسوزونیم و غرور بزاریم کنار میتونیم خودمون حلال مشکلات همدیگه باشیم !!!!
    دیگه میمونه به انصاف و وجدان خودمون

  19. سلام خدمت همه. پیمان جون دمت گرم ، نوکرتم به مولا
    یکی نیست به این ریاضی فیزیکیا بگه اگه شما خیلی بارتونه، برید رشته ی خودتونو ادامه بدین. چرا پا جای پای بزرگترا( بچه های فنی) می ذارین آخه؟!!. بابا برید با همون ریاضی محضتون خوش باشین (یا دیگه بترکونین کاربردیش!!). تا شاید در آینده تونستین یه کلاس خصوصی بذاریدو انتگرالتونو درس بدین یا به قول اون ریاضی مهندسیه سیکما درس بدین(این مزخرفات کجا به درد آدم می خوره، هنوز علما هم نفهمیدن).
    در کل بچه های فنی رو عشق است.

  20. سلام به دوستان.
    بزارین من جواب این دوستمونو که خیلی ادعاشون میشه رو بدم(همین آقای توکلی).
    چرا خودتونو با ما فنی ها مقایسه می کنید؛ اصلا” ببینید قابل مقایسه با ما هستید یا نه؟
    من این حرفو همینطوری نمیگم؛ من وقتی که دورهء دبیرستانمو تموم کرده بودم و برای کنکور توی کتابخونه درس می خوندم از بچه های دورهء کارشناسی ریاضی هم تو اون کتابخونه درس می خوندن؛ باور کنید برنامه هاشونو می آوردن من می نوشتم. همین بچه های ریاضی که خیلی ادعاشون میشه برنامه هاشونو میارن ما فنی ها مینویسیم. به هر حال باید حقیقتو قبول کنید که به گرد پای ما بچه های فنی نمی تونید برسید.

  21. شاید باورتون نشه وقتی طبق معمول همیشه به اینترنت که وصل میشم اولین سایتی که سر می زنم سایت “کارشناسی” هست! البته فروم سایت….
    اما نمیدانم که چه شد امشب هوس کردم سری به صفحه اول سایت بزنم….

    اولین چیزی که نظرم را جلب کرد مطلب “تبعیض بین دانشجویان فنی و ریاضی” بود

    چیزی که مدتهاست ذهن من را مشغول کرده بود….

    بعد از خواندن مطلب آقای توکلی اینقد عصبانی شدم که کار مهمی را که داشتم انجام ندادم تا نظرم را تایپ کنم
    باور نمی کنید که الان اینقد حرف دارم که دلم می خواد تا آخر دنیا براتون بگم…

    برگردیم به کنکور سال 86 ، می خوام از اون براتون بگم…(اشک تو چشمام جمع شده)

    من که تمام امیدم روی دو درس پاسکال و سی بود و تا آخرین شب داشتم تست این دو درس رو می زدم و روی این دو درس حساب ویژه ای باز کرده بودم چرا باید سر جلسه منابع عوض بشه و هیشکی قبلش روحشم خبر نداشته باشد؟

    چرا؟ یکی از دوستانم که اصلا سی و پاسکال نخونده بود و همیشه از این نظر بهش هشدار میدادم که بخون و هیچکدام از این دو درس که نقش مهمی هم دارند کنار نذار تو یک دانشگاه خوب قبول بشه و من غیرانتفاعی

    فکر می کنم این آقای توکلی با من هم عقیده باشند که سازمان رنجش(برای فنی ها) قبل از کنکور سراسری میاد لیست دروس و حتی حذفیات اونها رو به داوطلبا میده
    اگه حرفم رو قبول نداری به سایت سنجش سر بزن…
    اما برای ما چی؟ نه خداوکیلی برای ما چی؟
    توی دفترچه ثبت نام می نویسن “برنامه سازی”… حالا اینجا داوطلب باید پیدا کند پرتقال فروش را…
    البته سال 86 که ما کنکور می خواستیم بدیم اصلا هیچکس به فکر این چیزا نبود و هیشکی انتظار همچین کاری از سازمان رنجش را نداشت.
    و گرنه از زیر سنگ هم که شده بود پرتقال فروش رو پیدا می کردیم….

    شاید باورتون نشه سر جلسه کنکور یکی از بچه ها حالش بد شد بردنش بیرون…. من خودم وقتی دفترچه سوالات رو دیدم از مراقب جلسه دو بار پرسیدم “دفترچه سوالات رو اشتباه ندادی؟” “اینا واقعا سوالای ماست؟ ”
    یکی از دوستان خودم تا یک هفته بعد از کنکور مدام گریه می کرد ما همه نگرانش بویدم نکنه خودشو بکشه…

    بچه های فنی ایا با خودتون تا حالا فکر کردید چرا سازمان رنجش این کارو با ما کردن؟
    من امشب براتون می گم…
    غیر انتفاعی ها چند سالی هست درست شدن که ای کاش نمی شدن….
    همین غیرانتفاعی که من الان توش هستم(به لطف سازمان سنجش) سال قبل از کنکور 86 یعنی 85 برای گرفتن دانشجو یک پارچه زده بود در موسسه(من نمی گم دانشگاه چون هیفه صفت دانشگاه) که در مقطع فلان و رشته ی فلان دانشجو می گیریم…
    یعنی قبول نشده های کنکور کارشناسی هم حاضر نمی شدن برن تو این موسسات!

    خب برادر و خواهر من …من خودم رو می گم که پسرم… بعد از کنکور سازمان رنجش 2 راه پیش پات به اجبار و با سیاست گذاشته بود

    1- بری سربازی و دوباره اگه خیلی دیگه حال داشتی این کنکور را با آن همه خاطرات خوش دوباره بچشی
    2- که اکثر پسرا و اکثر دخترا(!) انتخاب کردن، پر کردن این موسسات آموزش عالی و غیرانتفاعی…!

    پس سازمان رنجش بی دلیل این کارها رو با ما نکرد..

    حرف های زیادی دارم اما همه را فراموش می کنم، درست است که گذشته را برای ما بد رقم زدند… اما آینده را نگذاریم…
    من یکی از حسرتهایی که خوردم این بود که یکهفته بعد از کنکور کارشناسی با سایت آشنا شدم…
    و از اون به بعد باهاش زندگی کردم…
    من می خوام به این آقای توکلی بگم… آقای انیشتن…
    اتفاقا از امسال به بعد رقبای جدی ارشد شما ما فنی ها هستیم…چرا؟ چون همه انگیزه ای وصف نشدنی دارن که اینبار خودشونو ثابت کنن و در این راه ریاضی که سهل است… پرتقال فروش را هم پیدا می کنیم…

    البته اگه سازمان رنجش بذاره!
    میذاره… هر کی گفت چرا؟

    چون بچه های ریاضی دان اینبار با ما کنکور می دهند…پس از این بابت خیالمان راحت شد…که اگر بلایی سرمان نمی آورند چون می ترسند نکند خدایی نا کرده آقای توکلی و امثال ایشان درس را رها کنند و کشور از داشتن چنین نخبه هایی محروم شود…
    —————————————————————–
    بچه های فنی دوستون دارم…
    و اگر خیلی وقت بود که عضو سایت بودم ولی هیچ وقت حرف نزدم این جریان باعث شد که انرژی مضاعفی بگیرم… و شاید این جریان باعث انقلابی در این سایت در قسمت ارشد شود و باعث شود بچه های دوست داشتنی فنی دور هم جمع شوند و به هم دیگه کمک کنیم در راهی که در پیش گرفتیم….
    و از امسال نفرات کنکور کارشناسی ارشد اینبار از فنی ها باشد… نه از شریف و نه از کسانی که ریاضی بلدن…

    ” اجازه ندهيد نا اميد ي هاي ديروز بر آرزوهاي فرداي شما سایه افکنند”

    سخن آخر از خواجه عبدالله انصاری

    الهی گهی بخود نگرم گویم
    از من زار تر کیست
    گهی بتو نگرم گویم از
    من بزرگوار تر کیست

    مهرداد

  22. سلام
    واقعا بچه های ریاضی از کامپیوتر چیزی حالیشون نیست دیدم که دارم میگم

    فقط 4تا فرمول یاد گرفتن فکر می کنن خدای ریاضیند

    در حالی که نمیتونه با کامپیوتر کار کنه

    متاطفم برای این آقا

  23. من فکر کنم اقای توکلی زیاد هم منظور بدی نداشتن و بیشتر راهنمایی کردن و شاید این یک شوکی برای بچه های فنی باشه .

    ولی در جواب اقای توکلی باید گفت : که اقای توکلی ایا قبول دارین امکانات که برای شما هست درصد کمش برای ما فنی ها هست .

    اما به امید خدا ما فنی ها هم سعی می کنیم ریاضیمون رو قوی کنیم و این ضعفمون رو بپوشونیم

    ود رکنارش با درسای تخصصی که انصافا بچه های فنی عالی هستن بتونیم سطحمون رو ببریم بالا و حتما همینطور خواهد بود .

  24. سلام
    میخاستم بدونم کنکور کاردانی به کارشناسی تکمیل ظرفیت داره یا نه؟
    ممنمنون میشم اگه جوابشو به من ایمیل کنید

  25. سلام

    من با نظر دوست خوبم مسعود کاملا موافقم

    masoud:

    سلام به همه دوستان خوب
    نمیدونم چرا این همه ناراحتی بین دوستان رشته های ریاضی و فنی پیش اومده، این سایت رو دوست خوبمون درست کرده و همه دوستان زحمت میکشن مطلب جمع آوری میکنن تا همه موفق بشیم در عوض عده ای زمینه کینه و نفاق رو بوجود میارن!
    چرا بجای صرف وقت روی این موارد که جز اعصاب خوردی چیزی برای ما نمیزاره بیاییم به همدیگه کمک کنیم؟
    دوستان ریاضی در تشریح مصائل ریاضی و دوستان فنی در تشریح مثائل تخصصی به هم کمک کنیم
    اگه ذره ای برای هم دل بسوزونیم و غرور بزاریم کنار میتونیم خودمون حلال مشکلات همدیگه باشیم !
    دیگه میمونه به انصاف و وجدان خودمون

    در ضمن ریاضی بودن یا فنی بودن هیچ فرقی نمی کنه

    فرض کن ریاضی ==>تو دروس ریاضی قویه

    فنی ها==> تو دروس تخصصی

    اگر این دو تا با هم متحد بشن به نظرت چی میشه؟

    پس سعی کنیم همیشه به جای انتقاد شدید و تصمیم گیری شتابزده

    در مورد موضوعی که مطرح میشه یه کمی تفکر کنیم بعد نظرمون رو بگیم

    به نظر من بهتره فنی ها تلاش خودشون رو تو دروس ریاضی بیشتر کنن و ریاضی ها

    هم تو دروس تخصصی

    موفق باشید

  26. سلام دوستان
    واقعا متاسفم . بعضی از دوستان حرف زدنشون خیلی ناامید کننده است. اول در جواب اون دوستمون که گفته بودن ریاضی ها نباید جا پای بزرگان بذارن بگم که کامپیوتر در ابتدا جز رشته های مهندسی بود که لازمش ریاضی خوندن توی دبیرستان بود بعدا امکان کامپیوتر خوندن برای فنی ها فراهم شد.دوم این که ریاضی ها به دلیل داشتن پایه ی علمی قوی معمولا توی دروس تخصصی هم درک بهتری دارن ( نسبت به فنی ها).اینی که به بچه های ریاضی گفتن خرخون هم اصلا درست نیست چون هر کسی که حداقل 1 واحد ریاضی پاس کرده باشه می دونه که ریاضی با خرخونی جواب نمی ده. در نهایت من فکر می کنم که کسی که ریاضی بخونه و توی کنکور، کاردانی قبول بشه و بعد از 2 سال مجبور بشه 2باره کنکور بده مظلوم واقع شده چون مجبور بوده 4 سال(دبیرستان و پیش دانشگاهی) اون همه در سای سخت رو بخونه آخرشم این جوری بهش توهین بشه.من خودم دبیرستان ریاضی خوندم و موقع انتخاب رشته ی سراسری چون نمی خواستم از خانوادم دور بشم ، فقط برای این که تهران قبول بشم مجبور شدم کاردانی بخونم. مثله من زیاده. در واقع این ماها هستیم که ضرر کردیم . اما ایشاالله برای کنکور ارشد از خجالت بچه های فنی در میایم

  27. به نام خدا

    فکر نمی کردم که یک نصیحت من به شما دوستان فنی باعث بشه که اینقدر ناراحت بشین و بعضا بعضی از شما از کوره در برید .
    فکر می کنم خیلی از شما که در این سایت عضوید الان ترم 1 یا 2 کارشناسیتونه و من حرف هایی که زدم بنا به تجربه ای که داشتم بود و به عنوان کسی که 3 ماه دیگه بایستی کنکور ارشد بده .
    حال که به اینجاها رسید بهتره مطالبی رو به شما بگم :
    اکثر شما گفتید ما در دروس تخصصی و برنامه نویسی ضعیف هستیم ، اول بگذارید یک مطلب رو باز کنم شما دوستان ما رو با بچه های که ریاضی بودند و کاردانی با شما می خوندند مقایسه نکنید ، چرا که این دوستان که ریاضی بودند اگر چیزی بارشون بود کاردانی ناپیوسته قبول نمی شدند ( قصد جسارت به شما دوستان فنی رو ندارم ) باور کنید ریاضیات این دوستان همانند شماست و حتی خودم هم قبول دارم که از این دسته شما برترید.
    حال بگذارید درباره درس خوندن خودمون بگم :
    چند نفر از شما از رفرنس های مرجع ( منابع انگلیسی ) استفاده می کنید ؟ به جرات می توانم بگم که هیچ کدومتون در حالی که ما همین دروس تخصصی که می گید اکثرا از منابع انگلیسی استفاده می کنیم . منابعی مانند مقسمی خرده ای از این مطالب را برای شما دوستان فنی می آره و فکر می کنید خیلی دروس تخصصی رو بلدید !؟!
    از برنامه نویسی بعضی ها گفتند : چطور کسی می تونه برنامه نویسی هوشمند بنویسه وقتی که ریاضیات رو نمی دونه .
    فکر می کنید با یک پاسکال و سی خیلی برنامه نویسی بلدید ، جالبه بدونید که این زبان ها برای ما تدریس نمیشه چون کاربردی نیستند زبان هایی مثل ویژیال سی ++ و زبان های دات نت ما کار می کنیم ، خیلی از دوستان من الان پروژه های ملیونی می نویسند بد شما می گید ما برنامه نویسی بلد نیستیم ؟
    چرا شما که این همه در برنامه نویسی ادعا می کنید در کد نویسی های که هر چند مدت یک بار اجرا میشه شرکت نمی کنید ؟
    در همین شریف چند ساله که مسابقات کد نویسی هستش از همه ی دانشگاهها هستند حتی آزاد . نتایج که معمولا برتری با ما بوده . حتی بنده خودم جزء این تیم ها بودم و یک سال هم به باکو رفتیم برای مسابقات جهانی .
    آقا قائم گفته بود ما باید بریم ریاضی محض بخونیم ، به این دوست باید بگم که واژه فنی مهندسی فکر می کنی به کی اطلاق می شه ؟
    به کسی که تو ریاضیات ماهر باشه و مهندس شدن اصولا بایستی دروسی مثل ریاضیات 2 که مباحثش انتگرال های چندگانه و … هست و ریاضیات مهندسی رو پشت سر بگذاره . حال جالب که چارت شماها رو من نگاه کردم ریاضیات 2 رو نداشتید و ریاضیات مهندسی رو ترم 2 بهتون میدن که واقعا خنده داره چرا که پیشنیاز این درس ریاضیات 2 هست . و از همه جالب تر اینکه این دروس 3 واحدی اند درحالی که 2واحدی به شما میدن .
    بعضی از دوستان ارشد من واسه دکتری دارند می رن خارج اونوقت شما میگید فرق مانیتور با تی وی رو نمی دونند ؟؟ متاسفم واسه بعضی شما دوستان .
    به هر حال نمی خواستم اینطور بشه ولی بعضی از شما ادب رو زیر پا گذاشتید و توهین کردید .
    بحث رو تموم می کنم ، موفق باشید .
    اگه کسی از دوستان مایل بود میتونه با من مکاتبه از طریق ایمیل داشته باشه .
    tavakkoli.sharif@gmail.com
    آی دی در یاهو : tavakkoli.sharif

  28. atenaa
    با سلام به همه دوستای خوبم تو سایت
    به نظر من بچه های ریاضی اونم تو شهر تهران اونم تو دانشگاه تاپی مثل صنعتی شریف
    با اون همه امکانات و اساتید با سوادی مثل آقای قدسی که خودشون طراح سوالات ارشدن و
    با خوندن جزوات ایشون میشه به زدن تستهای کامپایلر و الگوریتم امیدوار بود،قبول نشدنشون تو ارشد
    واقعا جای تعجب داره!
    دولت با اینهمه امکاناتی که در اختیار بچه های این دانشگاه های مادر قرار میده خوب نتیجتا
    تعداد قبولی این دانشگاه ها هم بالا میره
    ایشون کافیه اساتیدی که ما داریم رو با اساتید خودشون یا سر فصلهایی که به ما تدریس میشه رو
    با سرفصلهای خودشون مقایسه کنن
    اگه تو ارشد رقابتی هم بین بچه های فنی و ریاضیه واقعا نا عادلانه و نا برابره
    چون بچه های ریاضی حداقل به لطف اساتید گرامیشون می تونن یه چیزایی بزنن حتی دو تا ازدرسهایی که جز دروس ارشد هستن
    به کارشناسی ناپیوسته ها تدریس نمیشه
    البته تمام این چیزها نسبی و فنی ها با تلاش خودشون می تونن تمام این کمبودهارو جبران کنند
    اما به نظر من قبولی تو ارشد ارتباطی به این نداره که که ریاضی هستی یا فنی
    این بر میگرده به اراده فرد
    مثلا رتبه یک ITارشد تو سال 84 یک خانمی بوده که رشته اش صنایع بوده
    و اینکه درخت هر چه پربار تر شه سر به زیر تر میشه
    از آقای توکلی ممنونم که به بچه های فنی این سایت گفتن که باید رو ریاضی بیشتر کار کنن و ضریب درس ریاضی
    رو یادآوری کردند
    برای همه بچه های ریاضی و فنی که می خوان کنکور ارشد بدهند آرزوی موفقیت می کنم
    و اونی پیروز میشه که اراده قویتری داره
    و اینکه علمی که برای انسان چیزی جز غرور نیاره علم نیست
    اگه درس خوندن تو شریف یه فردو اینقدر مغرور می کنه
    که به خودش اجازه بده امید قبولی و از بچه هایی که از نظر سطح کیفی دانشگاه پایینتر از خودشن بگیره
    پس چه بهتر که تو سایت ما کسی عضو نیست که تو شریف درس می خونه d:
    چه خوب عظمت در نگاه انسان باشه نه در چیزی که به اون نگاه می کنه
    با احترام
    یه عضو کوچیک از بچه های فنی که به دلیل اینکه واحد ریاضی کمتر پاس کردن ممکنه ریاضیشون کمی ضعیفتر از بچه هایی باشه که
    تو دبیرستان و دوره کارشناسی هزار جور ریاضی پاس کردن و باهاشون کار کردن

  29. سلام به همه دوستان خودم.. همه بچه هاي گل فني ….

    وقتي اومدم .. واين پست رو ديدم… و جواب مدير رو .. خيلي خوشحال شد.
    … اخه من خودم پيش بچه اي نظري هميشه اين بحثو داريم… هميشه .. به اين موضوع فكر كردم

    ..هميشه..

    حتي چند سال پيش من براي پيك سنجش يه ايميل ارسال كردم .. ويه سري سوال رو توي اون مطرح كردم از جمله اينكه:
    چرا توي پيك سنجش حرفي از رتبه اولهاي فني نيست؟؟؟

    اما اونا فقط گفتند.. در شماره هاي قبلي بوده .. در اين صورت كه اصلا نبود ..
    به قول گفتني.. گشتم .نگرد .. نيست

    حالا سعي ميكنم .اون شماررو كه من پيام ارسال كردم پيدا كنم . وبزارمش اينجا
    .. خوب انگاري همه بچه ها از اين كار خوب مدير خوشحالند.. موفق باشيد

    خدانگهدارتون.. دوستاي گلم

  30. استفاده از امکانات بی حد و صری که این نظام اموزشی مستبد و بی عدالت در اختیار رشته های نظری قرار داده (البته نسبت به رشته های فنی وگرنه در کل از خیلی کشور ها عقب هستیم ) هنر نیست هر کسی با ضریب هوشی متوسط با وجود این
    این شرایط میتواند به کمال مطلوبش (دست کم در همین ایران خودمان) برسد شما بجای مقایسه کردن ما با دوستان ارشدتون بهتره یه چند لحظه ای خودتون رو جای بچه های فنی بگذارید اگر شما هم مثل ما در جایی که نام اموزشکده هم برای خیلی از انها ثقیل و سنگین است و از نظر کیفی در حد صفر است با اساتیدی که بعضا با مدرک لیسانس یا خیلی هنر کنن فوق لیسانس تدریس میکنند درس میخواندید باز هم می توانستید در برابر ما فنی ها اینقدر احساس قدرت کنید!!؟
    مسلما هر چه بار علمی استاد بیشتر باشد کلاس بازدهی بهتری خواهد داشت
    کما این که با وجود این همه تبعیض و بی عدالتی باز هم فنی ها تونستند خودشون رو اثبات کنند.
    شما وقتی می تونید ما رو با خودتون مقایسه کنید که از شرایط و امکانات یکسانی برخوردار باشیم در غیر این صورت این مقایسه کاملا نا عادلانه است ونتیجه به نفع نظری هاست چرا؟!! فقط به این علت که مسئولین فهیم !!! و خوشفکر!!! d: اموزش و پرورش صلاح ندیدند که ما در دوران تحصیل در مدرسه چند واحد بیشتر ریاضی بگذرونیم تا حالا برای ورود به دانشگاه مورد تمسخر وشماتت ریاضی فیزیکیا قرار بگیریم, اجازه ورود به دانشگاه های سطح بالا را نداشته باشیم و…وگرنه اگر به ما هم چند واحد ریاضی داده میشد با گذراندن انها از بار این ذلت خلاص میشدیم مطمئن باشید که تواناییش را داشتیم خیلی از ما با شرط معدل بالای 17 وارد این رشته شدیم که شاید بهتر باشه بگم ای کاش نمی شدیم من به شخصه اگر میدونستم زمان ورود به دانشگاه با این همه تبعیض روبرو میشم مطمئنا رشته نظری روانتخاب میکردم…
    در ضمن سی ++ وپاسکالی (که الان در دوره کاردانی هم دیگه تدریس نمیشه) که به ما تدریس شده برای دوره کاردانی بود مسلما در دوره کارشناسی زبان های برنامه نویسی که شما به یاد گرفتنشان افتخار میکنید به ما هم تدریس میشود در ضمن اگر شما دوستانی دارید که در مقطع ارشد برنامه های میلیونی مینویسند ماهم افرادی را داریم که با همین مدرک کاردانی در زمینه برنامه نویسی کلی درامد دارند فکر میکنید از چه طریقی یاد گرفته اند؟ مطمئنا از همان رفرنس های منبعی که شما برای خواندنشان به خود میبالید وگرنه در بعضی اموزشکده های ما که از همه نظر با دانشگاه های مادر قابل مقایسه نیست ازاین خبر ها نیست… ولی همانطور که قبلا هم اشاره شده برخی از فنی ها با وجود این تبعیض ها,کمبودها و کاستی ها باز هم با تلاش خودشان به هدف خود میرسند (مثل شما شرایط هلو برو تو گلو ندارند) حرف زیاد است اما وقت گذاشتن برای اثبات استعدادهای بچه های فنی به شما نظری ها کار عاقلانه ای نیست چون خانه از پایبست ویران است تا وقتی این نظام اموزشی بی عدالت برقراره
    زمینه روز به روز گستاختر شدن نظری ها فراهمه روز به روز هم داره بدتر میشه نمونش تنزل مدرک دانشگاه ازاد از مهندسی به مهندسی تکنولوژی (این پیشوند تکنولوژی هم مثل یه لکه ننگه که باز هم بتونن بین فنی و نظری تمایز قائل بشن)
    امیدوارم در مقطع ارشد که دیگه بحث نظری و فنی مطرح نیست بتوانیم با نشان دادن توانایی هایمان مشتی بر دهان یاوه گویان بزنیم واونها رو از توهم خارج کنیم .
    با ارزوی موفقیت برای تمامی بچه های فنی…

  31. محمد حبیبی راد

    خدمت همه ی دوستانم سلام عرض می کنم.
    من در هنرستان درس خوندم و الان هم دانشجوی ترم چهارمِ نرم افزار در آموزشکده ی محمودآباد هستم، که یواش یواش دارم خودمو برای آزمون کارشناسی آماده میکنم.
    شاید لفظ صحبت آقای میثم توکلی در نظر بعضی ها ناخوشایند و تحقیر کننده است،
    اما اصل کلام ایشان متین و سازنده است.
    خود ِ من وقتی که به گفته هایشان توجه کردم،در من این انگیزه رو برانگیخت که درصد پایین ریاضیات در کنکور کاردانی به کارشناسی نباید باعث بشه که من روی این درس پایه ای و اساسی کمتر از حقش وقت بگذارم.
    گفتم حقش؛چون از نظر من ریاضیات بر گردن همه ی علوم حق بزرگی دارد.خواه برنامه ریزان دروس هنرستانی این را درک کرده باشند یا نه.
    و از همه ی عزیزانی که مثل خودم هنرستان درس خوندن هم خواهش می کنم که بجای اینکه آقای فلان و آقای بهمان را توبیخ کنند و دنبال مقصر بگردند که چرادر مملکت ما بر خلاف ممالک جهان اول(از جمله آلمان)به بچه های هنرستانی کم لطفی میشه،به این فکر کنند که الان باید چه کار کنیم تا این خلائی که الان در ما وجود دارد را پر کنیم.
    ادیسونی که خلاقیت و نوآوری هایش،اختراعاتش،برقش و… همه عالم را به شگفتی واداشت و همه را وادار به تحسین می کند،در کودکی مانع از رفتن او به مدرسه شدند،به این بهانه که او دچار ضعف هوشی است.و او درس های ابتدایی را در نزد مادرش آموخت.و سپس تلاش کردو تلاش کرد…

  32. آقا دمتون
    گرم دوستان خوب گفتین دیگر جای بحثی نیست ایول جواب دندان شکنی دادید انشاالله هممون منظورم فنی ها موفق باشیم
    چون خیلی به ما نامردی می کنن ولی اشکال نداره خدا کریمه تا تبعیض نباشه فرق خوب و بد معلو م نمیشه چاکر تمام دوستان فنی و متشکر از مدیر سایت که خیلی خیلی ارادت دارم خدمتشون یا حق

  33. سلام خدكت همه دوستان فني عزيزم. پيمان جان خيلي ممنون از اين جواب قاطعانه اي كه دادين. اون دوستي كه اين مطلب رو عنوان كرده بايد بدونه كه بچه هاي فني اگه بخوان مي تونن رياضي رو هم با درصد بالايي بزنن .پس به جاي بحث در مورد قويتر بودن بچه هاي رياضي يا فني بهتره به همديگه كمك كنيم و هر كاري كه از دستمون بر مي آيد واسه هم انجام بديم چون كه در نهايت موجب پيشرفت اين رشته در كشور ميشه. ممنون از مديريت سايت و همه دوستان كارشناسي

  34. سلام خدمت دوستان فنی!
    خیلی با حالین خیلی خوشمان میاد ازتون!
    من که پشیمون نیستم!البته فکر کنم بی کاری هم برای فنی هست هم برای ریاضی!ارزشی که نداره البته من علاقمندم برای ادامه تحصیل مثل همه مخلصم همه.

  35. ریاضی مهندسی

    سلام

    یه جواب کلی به همه میدم و دیگر هم تو این بحث شرکت نمی کنم

    فنی ها : من خودم دارم باهاشون درس می خونم کسی که یه دستگاه دو معادله و دو

    مجهولی رو اصلا تا حالا میگه ندیدم !!! ………. انتظار دارید بیاد انتگرال دوگانه و

    چندگانه حل کنه؟؟؟؟؟

    دوست عزیز میثم توکلی: مهندس جان شما خیلی ادعاتون بالاست .اگر مایل بودین

    بگید 2 تا سوال انتگرال بهتون بدم که با کل بچه های شریف هم اگر همفکری کنید

    نتونید حلش کنید

    درسته که شما رتبه ی خوبی آوردی و شریف قبول شدی هیچ شکی تو نخبه بودن

    شما نیست ولی این که فقط خودت رو ببینی واقعا جای تاسف داره شما باید الگوی

    ماها باشی نه این که بیای چیزایی که بلدی رو به رخ ما بکشی

    من کسی رو میشناسم که با مدرک دیپلم رئیس یه شرکت بزرگ کامپیوتری هست

    و اشخاصی مانند شما زیر دستش دارن کار می کنن

    پس دوست عزیز اینقدر مغرور نباش سعی کن همیشه به کسانی که از تو کمتر

    می دونن کمک نکنی نه اینکه تحقیرشون کنی

  36. سلام
    بنده 2 سال پيش از هنرستان قبول شدم آموزشكده سروش اصفهان
    از امكانات سروش نگم بهتره اما از سطح علمي بهتره يه چيزايي رو بنويسم يا بهتر بگم مقايسه اي كنم آموزشكده مان را با حضرات دولتي و بروبچ رياضي

    استاد اسمبلي ما سوالات امتحان پايان ترم رو از سايت دانشگاه هاوايي ميگيره تو امتحان به ما ميده از 30نفر ميانگين 3 نفر شايد پاس بشن
    فكر كنم برو بچ رياضي هنوز اسمبلي تو درك سگمنت موندن

    در س مباحث ويژه ما طراحي Task Manager بود با كاركرد بهتر
    بروبچ رياضي فقط ميدونن با Ctrl+Alt+Del يه صخفه اي برا رفع هنگ كامپيوتر وجود داره اونم شك دارم بعضياشون بدونن

    درس زبان تخصصي ما 15 صحفه ترجمه بعنوان پروژه و ارائه 130 خط لكچر تا صفر نشي
    بروبچ رياضي نمي دونن لكچر چيه؟؟

    مبتني وب اخر ترم چون آموزشكده ما سايت نداره از ما يك سايت انتخاب واحد آموزشكده با ASP.NET مي خواهند
    بروبچ رياضي بذار با MARQEE HTML آشنا بشن تا بعد

    سوالات فيزيك ما: سنگريزه اي را از روي يك پل هوايي به پايين مي اندازيم اين سنگريزه به پشت پلاك كاميوني مي خورد شماره پلاك كاميون چند است؟!!!!
    بروبچ رياضي با اينكه پيش دانشگاهي هم خوندن فيزيكه رو با پاچه خواري استاد 10

    درس آزمايشگاه الترونيك ما : سوال پايان ترم من بستن ايميتر مشترك در 20 دقيقه اگر جواب نداد صفر
    بروبچ رياضي :دراين باره گزارش 2000نفر صدمه ديده چشمي بابت اشتباه بستن خازن بدست آمده است

    سطح كاوش وخلاقيت
    يه روز خونه داشتم رو پرژه مبتني و ب كار مي كردم رفيقم از فلان دانشگاه معتبر كه از رياضي قبول شده بو دمهندسي نرم افزار زنگ زد گفت سعيد تو My Computer ميرم دكمه BackوForrwardam نيست چيكار كنم ويروس داره كامپيوترم گفتم نه رو نوار منو راست كليك كن standard buttons رو بزن اينكارو كرد اينقدر ذوق كرد كه نيكلاس ويرث از ابداع زبان پاسكال ذوق نكرده بود
    با اين همه امكانات سروش اصفهان كجا و دانشگاههاي دولتي كجا
    مثل اينه كه ما داريم با چرتكه حساب كتب مي كنيم وبروبچ رياضي با لب تاپ dell اما چه فايده اونا نمي دونن برنامه ماشين حساب رو بيارن

    سلف سرويس ما:اگه دير رسيدي مثه قانون جنگل غذات پريد
    سلف بروبچ رياضي:دسر ميوه ماست دوغ وژتون آماده در هر زمان

    متلك ما به اونا : مهندس نرم افزاري كه در نصب ويندوز واماند يا مهندسان اسمي نرم افزار
    متلك اونا به ما:چون در آموزشكده همه پسريم و امكانات نداريم هنرستاني هاي سخت پوست

    با اين همه قصد تمسخر رياضي ها رو نداشتم اما چيزايي رو كه نوشتم حقيقت بود
    و واقعا ابراز تاسف مي كنم برا اين نظام آموزشي ما كه به خاطر نگذراندن پيش دانشگاهي اين همه نا عدالتي رخ دهد و تاسف براي آينده اي بر اين عملكرد ما و بروبچ رياضي
    اين حرفهارا هم كه زدم با اكثريت نبودم امكان استثنا نيز وجود دارد كه اگر به آنها توهيني شد معذرت مي خواهم

  37. سلام سوال من اصلا ربطی به کامپیوتر نداره –
    میشه بگید مدرک مهندسی ساختمان فنی چه فرقی با مدر مهندسی عمران ریاضی داره-در ضمن سایت مفیدی داری

  38. در جواب آقا مهدی درباره تفاوت باید بگم که :
    در سیستم فنی ( مراکز دولتی) لیسانس داده می شود و نه مهندسی.
    ولی برای رشته های ریاضی مهندسی است.
    از نظر سطح معلومات تفاوت چشم گیری مشاهده نمی شود.
    این نقص زمانی بروز می دهد که شما اجازه امضاء را در پروژه ها به عنوان مهندس ندارید.
    که البته در مقطع ارشد این مشکل رفع می شود.
    شما نگران نباشید و سعی کنید ارشد بگیرید.
    با تشکر

  39. به افتخار بچه های فنی
    این بچه های ریاضی فیزیکن که باید پیش بچه های فنی دوره مباحث ریاضی و غیره را ببینند.
    سازمان حمایت از بچه های فنی

  40. من تازه کاردانی برق رو از یک آموزشکده فنی دولتی گرفتم و باید بگم وضع آموزشگاه ها در مقابل دانشگاه هایی که بچه های ریاضی درس می خونند فاجعه است. خوب این شاید به دلیل عدم وجود هدایت تحصیلی درست بوده است، چرا که اگر من می دونستم قرار نیست به دانشگاه برم عمرا به هنرستان نمی رفتم. آموزشکده ما یک مدرسه راهنمایی دخترانه بود که بوسیله آموزش و پرورش اجاره شده بود.
    در اینجا باید بگم که اموزشکده ما بازهم جزء مراکز اموزشی برتر بود.
    خوب این به دلیل ضعف سیستم اموزشی است.
    با تشکر

  41. با سلام خدمت همه ی دوستان گل کارشناسی.
    من ترم چهار کامپیوتر اموزشکده شهید باهنر شیرازم.
    اینجوری که میگن اموزشکده ما از لحاظ امکانات تو ایران اوله.اما در مقابله دانشگاه شیراز که اون بالا بالاهای شیرازه از لحاظ امکانات اصلا قابل مقایسه نیستیم..
    من رو رشته ی خودم تعصب ندارم که بخوام با بچه ها ریاضی کل کل کنم.اما بچه ها ریاضی باید قبول کنند کلا بچه های فنی تو هر رشته ای فنی تر و تخصصی تر هستن..هر چی باشه ما تو دوسال هنرستان درسای تخصصی میخوندیم اما بچه ها فنی ریاضی و فیزیک میخوندن..البته ما فنی ها هم قبول داریم ریاضیمون نسبت به بچه ها ریاضی ضعیفتره.خب عادیه دیگه.قبول دارم ریاضی مادر هر رشته ایه. اما بچه ها ریاضی یادشون باشه ریاضی همه چیز هم نیست.برو بچ فنی میتونن ریاضی رو تا جایی که نیاز دارن به هر حال با چند ماه زحمت یاد بگیرند.اما فکر نمیکنم بچه ها ریاضی بتونن به سادگی تو چند ماه اصول کامپیوتر و اصول برنامه نویسی و شبکه و . . . رو یاد بگیرن.اره خیلی از ما نمیدونیم اصلا انتگرال چیه اما در مقابل خیلی ار بچه ها ریاضی هم نمیدونن الگوریتم چیه..که این بسی فاجعه است.انتگرال رو فکر کنم میشه تو 2روز فهمید چیه..اما الگوریتم رو نه.من خودم ریاضیم زیاد جالب نیست اما فقط یک هفته مونده به امتهان پایان ترم ریاضی عمومی خوندم از یه امتهانه خیلی سخت 18 شدم..اگه به یک رشته ریاضی هم که برنامه نویسیش ضعیفه یک هفته وقت بدن برای امتهانه ++c فکر میکنین اونا هم میتونن 18 بگیرن؟بعید میدونم.فرمول های راضی رو دانشمندان در گذشته بدست اوردن فقط ما باید یادشون بگیریم..اما تو کامپیوتر باید خلاقیت داشته باشی باید یه چیزه جدید تولید کنی..درسته؟

    تا به حال بچه ها فنی با امکاناته داغونشون تو مسابقات ثابت کردن که چیزی کمتر از بچه ها ریاضی ندارن..بچه ها با ادعا ریاضی میتونن یه سری به اداره ثبت اختراعات بزنن تا متوجه بشن تو چند سال اخیر بچه ها فنی دارن کم کم ازشون سبقت میگیرند.

    اگه این حرفارو زدم برای این بود که بعضی بچه ها ریاضی زیادی غرور دارن و ما فنی ها رو پایین تر از خودشون میدونن.
    در نهایت اینکه همه ی ما ایرانی هستیم فرقی نمیکنه ریاضی یا فنی همه اریایی هستیم و باهوش.فکر میکنم به جای کل کل باید فکر این باشیم که برای ایرانمون یه کاری کنیم.بچه ها ریاضی باید مارو یاری کنن تو ریاضی و ما هم هر کمکی از دستمون بربیاد دریغ نمیکنیم.

    به امید موفقیت روز افزون ایران زمین.
    به امید شادیه کوروش کبیر.
    یا علی مدد.

  42. آقا ehsanاین حرفهای سوسیالیستی و نژاد پرستانه رو ول کن آی فنی بهتره ریاضی چطوره که نشد حرف
    یعنی چی لیسانست رو که گرفتی کار پیدا کردی و یا به مملکتت با اون علم به قول خودت بهتر از ریاضی خدمتی کردی و نتیجه ای داد که داد نداد ، ول معتلی به هدف فکر کن نه به این که من بهترم یا اون فضای رقابت باید فضای دوستانه و صمیمی باشه نه اینکه با حرف به سر و کله هم بپری د بگی من بهترم یا اون
    والسلام

  43. سلام
    به افتخار مدیر سایت همه دست…
    جدا که تا حالا اینهمه حرف دلمو از زبونه کسه دیگه ای نشنیده بودم.
    من وقتی هنوز این تاپیک ندیده بودم تو یه تاپیک دیگه یه اشاره مختصری به ظلمی که در حقه بچه های فنی شده و میشه کرده بودم.
    اما گفتنیها رو بچه ها گفتند… والبته طبیعی که بچه های ریاضی نتونن بچه های فنی رو درک کنن چون توی شرایطه اونها نبودن!!!(البته اگه یه کم منصف باشن خودشون هم به این موضوع اعتراف میکنن)

    در جواب اون دوست خوب و البته مغرورمون باید بگم :به عمل کار برآید به سخندانی نیست… بچه های فنی تواناییهاشون ثابت شده است … حتی کسانی که در مقاطع پایین هستند ویا فاقد هرگونه تحصیلاته آکادمیک…

    باآرزوی موفقیت برای همه ی بچه های فنی…
    و
    موفقیت روز افزون برای مدیر سایت
    آیدا

  44. معدل من 17 است آيا من ميتوانم رشته ي رياضي بروم البته رياضي من 18 به بالا است

  45. سلام .
    من رشتم يرق هست. 3 روز پيش كنكور دادم. براي قبولي تو ي رشته دلخوام ( كنترل ) بايد شق القمر كنم يعني رتبه رير 400 . دست آخرم اگه اگه اگه قبولشم ميگن : بيسواد رو ببين رفته غير انتفاعي يا شبانه درس ميخونه!!!! بخدا فني = بدبخت

  46. مهناز نوری زاده

    سلام به همه دوستان

    به نظر من هم ادعای این بچه های ریاضی خیلی زیاده ، اصلا همین ها هستن که باعث شدن همه فکر کنند ریاضیات خیلی سخته .ولی به بچه های فنی هم خیلی ظلم شده من خودم از اونایی بودم که ریاضی رو به عنوان تفریح و سرگرمی حل می کردم . ولی این فاجعه هایی که برای ما بچه های فنی رخ می ده باعث می شه تا آدم غصه اش بگیره یا مثل من افسردگی …
    کی می گه اونایی که ریاضی خوندن خیلی هنر کردن خیلی هاشون رو می شناسم که وقتی با برنامه نویسی مواجه می شن اعتراف می کنن که واقعا خیلی سخته .
    اما در مورد آقای توکلی : به همه دوستان می گم از حرفای ایشون ناراحت نشین واقعیته که فنی ها ریاضی بلد نیستن البته استثنا هم داریم ، منکر نمی شم ما فنی ها برای اینکه خودمون رو اثبات کنیم فقط باید بیش تر تلاش کنیم تا فردا روزی اگه به یه جایی رسیدیمو کاره ای شدیم اجازه ندیم تا حق فنی ها بیش تر ضایع بشه.
    امیدوارم همه کسانی که لطف کردن و نظر من رو خوندن از همین الان تصمیم بگیرن و با مطالعه بیش تر روی همه اونایی که به ما فنی ها بها نمی دن رو کم کنند. کسی می تونه ادعا کنه که واقعا اطلاعات داشته باشه

    یا علی مدد

  47. چند تا از کامنتا رو خوندن و موندم اونایی که اینا رو نوشتن کین!بابا خوب معلومه ریاضی ها خیلی بالاتر از فنی ها هستن!اگر تو دوران تحصیل دبیرستان برنامه نویسی خوندین که دلیل نمیشه , چرا بیخود خودتون رو تحویل می
    گیرید! خوب حقیقت تلخه , یه مقایسه کوچیک که انجام بدید می بینید که آخرش کی کجاست و کی با حفظ کردن چند سینتکس عهد بوقی کجاست….

  48. فنی واقعا سخت است . چو ن عمل می خواهد.

  49. با سلام خدمت مدير محترم سايت :
    منابع كارشناسي پودماني رو از كجا تهيه كنم چه كتاب هايي رو پيشنهاد مي كنيد ؟ۀ
    لطفا تو رو خدا بگين زياد فرصت نداريم براي خوندن ؟

  50. یه نظر من ما فنیا تو هنرستان اونقدر برنامه نویسی کردیم وقتی برنامه خروجی میده خوسحال میشیم وقتی هم که خروجی نمیده اونقدر تلاش میکنیم که خروجی بده چون عشقمونه حال میکنیم برنامه نویسی هیچ ربطی به ریاضی نداره ما توvb کاری باریاضی نداریم

  51. سلام
    من رشته ام معماریه و فنی هم بودم از دانشگاه شیراز هم کاردانیمو گرفتم
    آره قبول دارم ریاضیم زیاد خوب نیست ولی مثه بقیه بچه های فنی تو درسای عملی به قول معروف دستم قویه
    الان بچه های ریاضیه دانشگاهه ما 4تا خط نمیتونن بکشن پلان نمیدونن چیه باید کلی از درسای هنرستانه مارو به عنوان پیش نیاز بگذرونن ما هم ریاضی رو میخونیم اما در حد نیازمون
    وقتی استاد میگه یه نما بکشین ما سه سوت میکشیم و اصلانم برامون مهم نیس که نمیدونم حسابان و معادلات و … ریاضی رو بلد نیستیم حتی تو طراحی سازمونم اینا تاثیری ندارن چون ما تو دانشگاه استاتیک و مقاومت مصالح می خونیم که بازم تو طراحیامون درس هایه ریاضیه دبیرستان بی تاثیره اما اینجاس که تازه اینایی که ریاضیشون قویه بدونه نیاز به این درسایی که تاحالا خوندن و بهش مینازن تازه باید مداد دست بگیرن و خطهایی که ما تو هنرستان میکشیدیمو یاد بگیرن پس نمیشه گفت ریاضیا از ما فنیا بالاترن یا جلوترن یا به قول خودشون بیشتر حالیشونه
    قصد توهین به هیچ گروهی رو ندارم به هرحال هر رشته ای سختیه خودشو داره مهم اینکه آخرسر هرکسی در چه سطحی فارغ تحصیل میشه
    ممنون از اون دوستانی که وقت گذاشتنو حرفامو خوندن

  52. سلام
    منم فنی خوندم وفوق دیپلم آی تی گرفتم وتنها به این دلیل که کارشناسی ناپیوسته آی تی وجودنداشت مجبورشدم آی سی تی ادامه بدم که هیچ ربطی به آی تی نداره! هرروز بچه های ریاضی تو گوشم میخونن که شما جای مارو تنگ کردید چرا اومدی قاتی بچه های ریاضی!!!!!!111 اونا ریاضیشون عالیه ولی خدا شاهده حتی دکمه های صفحه کلیدم نمیشناسن!!!!!! بارها سعی کردم صدام رو به گوش حداقل مسئولین دانشگاه برسونم اما صدای من کماکان مثل عقده ایه که درآینده سربازمیکنه وبه همراه صدای بقیه بچه های فنی اونقدر بلند میشه که کسی نمیتونه ازشنیدنش فرارکنه!
    خداوند بلند کردن صدارا دوست ندارد مگرازکسی که به او ظلم شده باشد

  53. نمونه ای از ظلم:
    ریاضی مهندسی!

    اگه ما سیگما بلد نیستیم به خاطر کوتاهی ما نیست بلکه به خاطر ظلمیه که به ما روا داشتن بذار ازاول بگم:
    من خودم با شرط معدل وآزمون ورودی و… وارد هنرستان شدم!معدلهای 19به بالا ثبت نام میشدن!!! وهرکسی از روی نمره ریاضی وفیزیک امتیازبندی میشد! یک هفته ازشروع کلاسها نگذشته بود که به خاطردروس بسیار سخت، اولویت اول کلاس انصراف داد ورفت سراغ رشته انسانی!!!!!!!!!!!!!!
    مابرای هردرسی سه آزمون داشتیم: تئوری،عملی وپروژه
    دروسی مثل ریاضی هم اصلا تدریس نمیشدودبیران براین باوربودن که درس ریاضی رو خودمون باید بخونیم وقتی هم اعتراض میکردیم فقط یه فرمول میگفتن وبعدشم میگفتن: بقیه اش رو تو امتحان میفهمید!
    ما ازجون مایه میذاشتیم وهرروز تا ساعت 2 سرکلاس بودیم!

    اما بگم ازشرایط دبیرستانی که به خاطر رکود علمیش حاضر نشدم اونجا درس بخونم:
    دبیر جزوه میداد واز ب بسم ا… تا ن پایان رو میگفت. مثلا باورتون نمیشه میگفت: 2 ضرب درآ میشه: 2آ
    جالب اینجابودکه 90 درصد بچه ها حتی به خودشون زحمت نمیدادن لای جزوه حاضرآمادشون رو بازکنن!!!

    وقتی شیمی 18 میگرفتم همه ازتعجب شاخ درمیاوردن چون ماکس کلاس بعد ازمن حدود 11 یا 12 بود!!
    وقتی این اوضاع افتضاح رو دیدم ودیدم که چقدرخوشی زده زیر دل بچه های دبیرستان تصمیمم روگرفتم.

    اون موقع مدیرمون خواهش میکرد بمونم چون معدلم بالا بود نمیخواست چنین دانش آموزی رو از دست بده!
    حتی حاضرنشد پروندم رو بده تا اینکه با هزارتا نامه ازاین ور و اون ور تونستم پروندم رو بگیرم!
    اگه من اون روز فنی حرفه ای رو انتخاب نمیکردم هیچوقت نمیتونستم ذره ای از ظلمی که به بچه های لایق وشایست فنی ه میشه درک کنم!!
    سال 88:
    رتبه 82 به دلیل اینکه داوطلب آزاد بود شبانه قبول شد وهمون سال یکی از فرهنگیان به خاطر سهمیه فرهنگی روزانه ی همون دانشگاه رو با رتبه 13000 آورد!
    سال 89 یه بنده خدای روستایی بعداز سه سال انتظار کارشناسی رشته اش میاد ولی ایشون با رتبه 67 پشت کنکورمیمونه(فقط 30 نفرپذیرش دولتی داشته) چون نمیتونسته ازپس هزینه های غیرانتفاعی بربیاد! حالااگه این بنده خدا سهمیه مناطق داشت به این روز می افتاد!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    سال 89 رتبه1 متالورژی پشت کنکور میمونه به خاطراینکه فقط دوتا دانشگاه غیرانتفاعی پذیرش داشتن که هر دو هم فرهنگی میگرفتن!!! البته انشاا… که ایشون تو مرحله تکمیل ظرفیت وارد دانشگاه شدن!
    سال 89 ظلم تا حدی بالا رفت که اعتراضات وطومارهای امضاشده ما با چوب وچماق پاسخ داده میشد..اوضاع به حدی وخیم شد که رهبرعظیم الشان انقلاب صراحتا درجمع مسئولین فرمودند:
    «باید به علمی کاربردی ها وفنی وحرفه ای ها توجه شود»
    ریاضی مهندسی! رتبه های تک رقمی کنکورما پشت کنکورمیمونن وازحداقل حقشون که ادامه تحصیله محروم میشن! اما بچه های دبیرستان باسهمیه مناطق،معدل وریزنمرات و… ازسد کنکوری که فقط برای تعیین دانشگاه داده میشه میگذرن ودردانشگاههای دولتی به صورت پیوسته ادامه تحصیل میدن! درحالیکه 90درصدماحتی دانشگاه دولتی هم نداریم!حقوق ما ضایع میشه ،نه به خاطراینکه لایق نیستیم بلکه به خاطرتبعیض وظلمی که درحق مامیشه! خواهش میکنم متن منو بادید بحث وجدل نخون ومنصفانه نگاه کن…مابه شما ریاضی ها توهین نکردیم بلکه فقط خواهان حقمون هستیم!
    در مورد درس ریاضی خودم هم باید بگم من وفقط 10-12 نفردیگه ازبین 70-80 نفر ریاضی رو پاس کردیم درحالیکه خیلی ازبچه های ریاضی یا افتادن یا از ترس حذف کردن! اینوگفتم که بدونی ما نه دلمون به علممون خوشه نه به کمک دیگران! تنها چیزی که مارو استوار نگه میداره لطف خدا واراده قویه!
    موفق باشی

  54. آقا پیمان بدجوری ازتون متشکرم به خاطر اینکه حرفای دل ما رو می زنید…
    بچه ها منم مثل شما خیلی سختی کشیدم به خدا هنرستانم اونور شهر بود می دونید که تعداد هنرستان ها زیاد نیس اما با وجود مخالفتای خانواده بخاطر عشقی که به دروس عملی داشتم تو دوران هنرستان هر روز از پایین ترین نقطه شهرمون با بدبختی میرفتم بالای شهر که هنرستان مون بود… باور کنید اصلا نمیخوام از خودم تعریف کنم اصلا شما که من رو نمیشناسید توی سال اول دبیرستان از ما تست هوش گرفتن مشاور ما منو خصوصی صدا کرد و گفت شما توی مدرسه نفر اول آزمون هوش شدی قدر خودتو بدون… بابای من توی دانشگاه کارمند بود یه استاد روانشناسی اونجا بود که چند بار از من تست گرفت وقتی رفتم هنرستان تقریبا داشت با بابام دعوا میکرد میگفت چرا گذاشتی بره هنرستان…. اینا رو گفتم که نگن بچه های ضعیف میرن هنرستان…
    وقتی کاردانی جایی که میخواستم قبول شدم از خوشحالی نمیدونستم چیکار کنم اما موقع ثبت نام که رفتم دیدم اسم بچه های قبول شده رو بر اساس حروف الفبا نوشتن، گفتن هرکی ردیف زوجه نیمسال اول بیاد و هرکی ردیف فرده نیمسال دوم! و به همین راحتی یه ترم مارو عقب انداختن. از همون موقع فهمیدم بچه های فنی بیچاره تر از این حرفان که کسی برای عمرشون ارزش قائل باشه.
    سال پیش ترم سه رو تموم کرده بودم که آزمایشی دفترچه کارشناسی رو گرفتم وضعیت دانشگاه هامون رو دیدم چه افتضاحی بود همه از دم غیر انتفاعی رفتم دو تا از بهتریناش رو توی قزوین دیدم (رجا و غزالی) به خدا داشت گریه ام میگرفت که بچه ها با رتبه های زیر هزار با چه امکاناتی درس میخونن… من رشته ام کامپیوتره اما توی هنرستان می دیدم بچه های گرافیک یا طراحی لباس یا معماری و… چه سختی میکشن هر روز فقط چند کیلو وسیله با خودشون میاوردن یه وقتایی تو اتوبوس مردم دلشون میسوخت پا میشدن که اینا بشینن. بچه های گرافیک بیچاره ها همیشه تمام ظاهرش و وسایل شون رنگی بود معماری ها رو میدیدم گاهی چند ساعت زیر آفتاب شدید در حالی که عرق از سر و روشون میریخت پشت یه سری وسایل مثل دوربین بودن خدا می دونه بچه های طراحی لباس واسه خاطر یه نوع پارچه باید کل کرج و تهران رو میگشتن آخر هم با یه قیمت گزاف میخریدنش توی دوران کاردانی که دیگه اکثر شون باید میرفتن سر کار تا از پس هزینه ها بر بیان…
    من سختی های بچه های فنی رو که میبینم، حتی همون رشته طراحی لباس که گاهی میبینم یه آدم دهنش رو باز میکنه و با یه جمله “بچه تنبلا میرن این رشته” کل زحماتشون رو نادیده میگیره و خستگی رو به تن شون میذاره، اصلا شرمم میاد که بگم رشته من سخته یا اونا مثلا کمتر از من درس میخونن. اونوقت بچه های نظری میان با اون چنان غروری به ما نگاه میکنن که انگار روزی ما رو میدن…. عزیزی که میای میگی بچه های فنی درس نخونن اون موقع که بچه های گرافیک ما شب تا صبح داشتن طرح میکشیدن، معماری هامون واسه خاطر یه ماکت پدرشون در میومد، طراحی دوخت هامون شب تا صبح پای کار بودن و دستاشون پر جای سوزن بود، من کامپیوتری در عرض دو سال هنرستان شماره عینکم شد پنج، انصافا شما کجا بودی؟ واقعا وجدانت میگذاره اینجوری حرف بزنی؟ میدونم بچه های نظری هم سختی داشتن اما هیچکس حق نداره زحمت های بقیه رو نادیده بگیره… من با وجود تموم نا عدالتی هایی که در حق ما فنی ها میشه حتی یکبارم پشیمون نشدم که نرفتم نظری. بهترین دوستامو توی همین راه پیدا کردم. بچه هایی که میان رشته های فنی اصلا یه جور دیگه ان… شجاعت دارن، باطن شون با صفاست.
    در آخر میخوام بگم بچه ها همیشه این جمله رو که میگن سنگ هرچی بیشتر چکش بخوره تندیس زیباتری میشه یادمون باشه… بیایین از هرچی بی عدالتی که بهمون میشه استقبال کنیم مطمئنا رومون نقش سازنده داره و از همه مهمتر خداوند مهربان هم با مظلومانه.

  55. سلام خدمت آقای میثم توکلی.
    آقای میثم توکلی نظرات شما قابل احترام است. بچه های فنی و خود من که یکی از بچه های فنی هستم از راهکارها و کمک های دلسوزانه شما ممنونیم! امیدوارم بچه های فنی به نظرات و کمک های شما گوش فرا دهند بتواند در کنکور ارشد رقابت خوبی با شما و سایر داوطلبان دیگر داشته باشن! فکر کردن به آینده بهتر است تا نوشتن در مورد آینده!!!

  56. سلام خدمت دوستان
    آقای توکلی با نظر شما اینکه ریاضی بچه های نظری بالا تر از بچه های فنی است کمی موافقم ولی در دروس تخصصی کاملا مخالفم. یکی از دوستان من رتبه 3 کاردانی.رتبه 7 کارشناسی. و پارسال رتبه 1xx کارشناسی ارشد گرایش نرم افزار قبولی دانشگاه علم صنعت شدن.ایشان یکی از بچه های فنی بود که در کنکور ارشد ریاضی را سفید گذاشته بودن و درصدهای بالایی در دروس تخصصی زده بودن یعنی اگر کمی ریاضی زده بودن رتبه 2 رقمی ویا تک رقمی می شدن! سوال من از شما اینه که آیا شما می توانید بدون زدن دروس ریاضی همچین رتبه ای کسب کنید؟؟؟

  57. سلام مشکل فنی اینه که بیشتردبیرهاواستادای ریاضی دردانشکده های فنی ریاضی تدریس نمیکنن درحدریاضی فیزیک وبدبختی اینجاپدیدارمیشه که وقتی اعتراض میکنیم میگن شماهافنی هشتیدیعنی ما به دورازپدرومادرمان خنگیم یاکودن هستیم این حرف یعنی چی؟معنایی داره؟نمیرن بعضی ازاین استادای ریاضی که واقعا ریاضی یادمیدن تاعقب نمونیم وبتونیم پیشرفت بکنیم
    به افتخاراون استادا ازجمله استاداکبری دردانشکده فنی مهندسی مفتح همدان که واقعا ازجان مایع گذاشتن وخواهندگذاشت

  58. تبعیض که همیشه هست من دانشجوی شمسی پور الکترونیکم هیچ وقت یادم نمیره کنکور کاردانیمون عقب افتاد پس 1ترم عقب افتادیم و ….
    و دیگر
    نمونش عوض کردن جای دانشکده شمسی پور که یکی از بهترین دانشکده های فنی ایران به پایین شهر مثل اینکه که بخوان شریف رو جابجا کنن….
    حالا سال بعد معلوم نیست واسه کارشناسی بگیره…

  59. سلام من الان اول دبیرستانم و بزرگتری دقدقم انتخاب رشتس. موندم برم ریاضی یا فنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟به حسابداری شدیدآ علاقه دارم و از فیزیک متنفرم.لطفآ کمکم کنید

  60. فنی فقط یعنی ظلم شدن در حق دانشجو

  61. من خودم فنی خوندم.
    آدم عاقل این کارو میکنه که ما نکردیم:
    اگه هدفت گرفتن دیپلمه برو کاردانش یا فنی
    اگه هدفت “فقط” فوق دیپلمه برو فنی و حرفه ای
    اگه کوچکترین تمایلی به گرفتن لیسانس داری یا احتمال میدی بخوای ادامه بدی،می خوای در (دانشگاه)نه هنرستان درس بخونی و ادامه بدی،اصلا سراغ فنی و حرفه ای نرو اگه هنوز دیر نشده پیش بخون و سراسری شرکت کن
    -تنها مزیت فنی قبول شدن راحت تر در کنکور کاردانی است(در صورتی دانشگاه های زیادی رشته شما را داشته باشد مثل رشته هعای معروف) آن هم بعدا می فهمید هیچ مزیتی در کار نبوده و سرتان کلاه رفته
    -بعضی رشته ها ممکنه اصلا روزانه نداشته باشه یا مناطقی باشه که بدردتون نخوره
    -آموخته های عملی در کارگاه های هنرستان رو میشه تابستون و با شاگردی یا کار در خانه(مثلا برای برنامه نویسی) روبا کیفیت بیشتر و درمدت خیلی کمنر هم یاد گرفت.(بیشتر هنرستان ها به خاطر مشکلات بودجه که هر سال هم بدتر میشه کارگاه های داغونی دارند و ممکنه پول زیادی نیز بابت کارگاه ها از شما بگیرند و آموزه ها و دستگاه ها هم معمولا خیلی قدیمی،فرمالیته و بدون کاربرد اند-هنرستان ما اینجوری بود شما رو نمیدونم)
    -دروس دانشکده فنی نیز از نظر عملی و نظری تفاوتی با دانشگاه های سراسری ندارند.
    -الان دیگه حتی اگه ریاضی و درس ضعیفی هم دارید باز هم می تونید به خاطر دانشگاه های خیلی متنوع و ظرفیت های خیلی زیاد حالا روزانه نشد معمولا تو تمام شهر ها ازاد و پیام نور و.. هست که بتونید رشته مورد علاقتون رو بخونید و بعضی وقتا حتی ممکنه هزینه اش از دولتی خوندن تو شهر دیگه(حالا روزانه یا شبانه) هم کمتر باشه یا برابر باشه
    -الان مدارک دانشگاه ها هم فرقی خاصی با هم نداره-اگه رشته خاصی مد نظرتون نیست زیاد روی دانشگاه و رشته(برای پز) حساس نباشید و عمرتون رو بی خودی پشت کنکور هدر ندید.
    -برای فرار از ریاضی و درسای سخت یا برای عشق به دروس عملی هرگز سراغ فنی نیاید و سعی کنید همون رشته های نظری رو بخونید.(فنی و حرفه ای و کاردانش تفاوت های بسیاری دارند)برای مثال اگه بخوایم خوندن برق در رشته فنی و ریاضی رو مقایسه کنیم.شما در فنی دروس سخت تری راخوانده و بیشتر اذیت می شوید و تنها مزیت ان قبولی راحت تر در کنکور کاردانی با شرایطی که خودتان می دانید خواهد بود(در مورد دیگر رشته های مهندسی به همین شکل است)
    برای مثال شما سال دوم(اول هنرستان) مبانی برق معادل با فیزیک 3 که بچه های ریاضی آن را درس سختی می دانند خواهید خواند و سال سوم تحلیل مدار که کمی از مدار دانشگاه ساده تر است اما برای آن مقطع و درمقایسه با فیزیک 3 و دیگر دروس رشته ریاضی درس سنگینی است را خواهید خواند و دیگر درس های تخصصی نیز با دروس تخصصی نظری،از نظر سختی در یک حد قرار گرفته(بعضی مواقع بدتر است) و فقط در کاردانش دروس ساده تری را خواهید داشت(در پایگاه کتاب های درسی کتاب های تمام رشته ها را می تونید دانلود کرده و بخونید)
    در مورد ریاضی نیز:در زمان ما ریاضی پودمانی را در سال سوم می خواندیم که مباحث آن با کاربرد های مشتق 1و2و3 پایان میافت در حالی که حسابان ریاضی در همان سال تا مشتق داشت و کل ریاضیات پیش دانشگاهی رشته ریاضی را نیز مجبور خواهید بود در یک ترم و به صورت فشرده بخوانید و پایه ریاضیتان هم ضعیف خواهد شد.بسیاری از ریاضیات شاید چرت و پرت و بدون کاربرد باشد(نظر خودمم) اما برای ادامه تحصیل در بسیاری دروس،مخصوصا مهندسی،پایه ریاضی متوسط نیاز است که شما در فنی به خاطر فشردگی دروس(کار نکردن و اهمیت نداشتن حتی از نظر معلمان که اشتباه است و در دانشگاه متوجه آن خواهید شد) یا در کاردانش به دلیل نبودن این دروس،پایه ی ریاضی ضعیفی را خواهید داشت
    کلا با شرایطی که خودتون می دونید تجربه و نظر شخصی من اینه که فنی رو انتخاب نکنید

  62. salam man alan sal 3 dabirestan reshte riaziam va ashegh memariam vali nemidonam az tarigh fani beram ya riazi mishe dostan mano rahnamai konan

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *