اعتراض به حذف ناگهانی دو گرایش از کارشناسی ارشد IT

دانشجویان رشته ی مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی شیراز از حذف دو گرایش شبکه های کامپیوتری و امنیت اطلاعات بدون اطلاع قبلی و تضییع حقوق دانشجویان این دانشگاه خبر دادند.
این دانشجویان اعلام کردند : پس از انتشار دفترچه ی شماره ی ۱ کنکور کارشناسی ارشد ۹۴ دانشجویان رشته ی مهندسی فناوری اطلاعات با حیرت متوجه شدند که دو گرایش شبکه های کامپیوتری و امنیت اطلاعات بدون اطلاع قبلی از مجموعه ی فناوری اطلاعات حذف و به مهندسی کامپیوتر اضافه شده است که در نتیجه این دانشجویان مجبور خواهند شد به ناچار در گرایش های باقی مانده شرکت کنند و غیر از تلف شدن زحمات چندین ماهه ی آن ها با توجه به محدودیت ظرفیت پذیرش دانشگاه ها حق عده ی زیادی تضییع خواهد شد.
این دانشجویان با بیان اینکه دانشگاه اصرار به حذف گرایش های یاد شده دارد،اعلام کردند: این دانشگاه معتقد است با حذف دو گرایش یاد شده دانشجویان می توانند در مجموعه ی مهندسی نرم افزار کنکور بدهند که باز هم غیر از همان مشکل اتلاف شدن وقتشان تا به حال،باید ۶ درس جدید را هم در فرصت کوتاه باقیمانده تا کنکور مطالعه کنند و با شرکت کنندگانی که تعدادشان چندین برابر شده رقابت کنند!
این دانشجویان معتقدند:سوالی که پیش می آید این است که آیا پیش از اعمال این تغییرات وضعیتی که برای دانشجویان پیش خواهد آمد در نظر گرفته می شود؟! آیا با کارشناسان یا اساتید دانشگاه ها مشورت صورت می گیرد یا مسئولین خود را در تمام امور کارشناس می دانند که به راحتی آینده ی عده ای جوان را به بازی می گیرند؟!
دانشجویان یاد شده مدعی هستند روز شنبه سازمان سنجش دفترچه کارشناسی ارشد را درسایت سازمان گذاشت و متاسفانه ۲ماه مانده به کنکور اعلام کرده شبکه و امنیت که ۲ رشته از زیرشاخه های IT بوده به زیرشاخه های مهندسی کامپیوتر تبدیل شده و با سرفصل های قبلی سازمان سنجش ۶ درس جدید تفاوت دارد که همین مسئله اعتراض دانشجویان IT دانشگاها و اعضای هیئت علمی را به دنبال داشته باشد.
بنا بر گفته این دانشجویان دانشگاهای تهران ، کرمان ، کرمانشاه ، و صنعتی اصفهان هم نسبت به این موضوع معترض هستند و در تلاشند که نماینده ی دانشجویی به سازمان سنجش بفرستند .
دانشجویان رشته ی مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی شیراز همچنین در نامه ای به رئیس سازمان سنجش نسبت به حذف دو گرایش شبکه و امنیت از سوی این دانشگاه معترض شده اند در متن نامه دانشجویان یاد شده که یک نسخه از آن در اختیار خبر پارسی قرار گرفته آمده است:
بسمه تعالی
ریاست محترم سازمان سنجش
با عرض سلام و خسته نباشید
این نامه،از طرف دانشجویان مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی شیراز در اعتراض به تصمیم آن سازمان در راستای حذف دو کد رشته ی امنیت و شبکه های کامپیوتری می باشد.
رشته ی فناوری اطلاعات ، رشته ای نسبتا جدید در دانشگاه های ایران و میان رشته ای مفید بین رشته های مدیریت،نرم افزار و سخت افزار بود،ولی با این تصمیم این رشته به رشته ای صرفا مدیریتی تبدیل شده است.این در حالی است که دو رشته ی حذف شده به واقع زیرشاخه ها و ستون های محکم این رشته هستند و چه بسا با حذف آنها در آینده ای نه چندان دور، این رشته نیز یا به طور کامل حذف گردد و یا به زیرشاخه ای از مجموعه ی مدیریت تبدیل گردد.
دلیل دیگر اعتراض این جانبان این است که این تصمیم در زمانی به ما اعلام شده که تا آزمون ارشد تنها سه ماه زمان باقی است ؛ در حالی که با حذف این دو رشته و اضافه شدن آن به شاخه مهندسی کامپیوتر علاوه بر منابع قبلی، شش منبع جدید نیز به کل منابع اضافه شده و خواندن این مقدار در زمان باقی مانده کاری بس دشوار و حتی غیرممکن است.این در حالی است که سه جلد از این منابع (ریاضیات مهندسی،محاسبات عددی و انتقال داده) خاص رشته های مهندسی کامپیوتر است و خواندن آن برای ما دانشجویان آی تی تلاشی بیهوده است.
دلیل آخر کم شدن فرصت شغلی ما فارغ التحصیلان آی تی به موجب این تصمیم است.با این کار به جای داشتن ۴ فرصت شغلی تنها به دو فرصت شغلی بایستی بسنده کرد که آنها نیز در حال حاضر بازار کار مناسبی ندارند و حتی اگر داشته باشند با افزایش خیل فارغ التحصیلان و دانشجویان در این دو رشته این بازار کار نیز به زودی اشباع می شود و این خود موجب افزایش معضل بیکاری خواهد شد.
لذا از آن مقام مسئول درخواست داریم در تصمیم خود تجدید نظر کرده و بر حق مسلم ما صحه گذاشته و آن را بپذیرد.
با تشکر
دانشجویان رشته ی مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی شیراز

 

Check Also

آغاز ثبت نام آزمون تحصیلات تکمیلی سال ۱۳۹۵

مهلت ثبت نام : زمان شروع ثبت نام از روز دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ لغایت …

۱۷ comments

  1. واقعا ظلم بزرگی در حق بچه های آیتی هست. مگه میشه سه ماه مونده به کنکور شش تا درس جدید رو خوند؟ این اقدام کارشناسانه است آیا؟

  2. بدبخت،بیچاره..........

    خدایااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا خودت فرجی کن. چرا هرچی بدبختیه واسه ما فنی هاست؟. تصمیماتتون کلا انتهاریه.

  3. خدایا جون آخه ما بچه های فنی چه گناهی کردیم؟! ۲سال تغییر۱۰۰درصد کتابای فنی کامپیوتر و ۳موندن پشت کنکورش بس نیس؟! آخه مشکل وزارت علوم و آموزش پرورش با ماچیه؟!
    بابا بیخیال خداجون خودتو عشقه!
    تمام زحمتام برباد رفته! امنیت حدف شد! باید با نرم افزاریا رقابت کنم! کتابایی که نخوندم بخونم!
    همش به جهنم! ۱سال میشینم عین شیر میخونم مث شیر قبول میشم دیگه نه هر دانشگاهی فقط فقط فقط شریف!
    بچه ها غصه نخورین خدای ما بزرگه! انشاا… همه موفق میشیم

  4. برای هرکسی بد شده واسه ما نرم افزار ها خوب شد راحت میتونیم توی گرایش امنیت رتبه بیاریم 😀

  5. سید مهدی سپهریان

    من نمی دونم که مسئولین سازمان سنجش چه جوابی باید به صدر هزاران دانشجو در قیامت بدهند ، به خدا این کارشان حق الناس است و باید در روز قیامت جواب پس بدهند ، من که خودم از این کار ناراضی و حلال شان نمی کنم.

  6. هر آدم عاقلی که ۲ کلاس سواد داشته باشه میفهمه همچین کاری اشتباه هستش و حق خیلی از دانشجو ها که ۱ سال زحمت کشیدن ضایع میشه…

  7. اولا شرایط برای همه دانشجو های IT یکسان هست.

    ثانیا رشته فناوری اطلاعات چه ربطی به امنیت و شبکه دارد؟؟ ایا در کشور های پیشرفته دنیا مهندسی شبکه و امنیت را به فارق التحصیل IT می سپارند؟؟

    ثالثا اساتید دانشگاه مدتهاست متوجه شده اند که دانشجوهای IT به دلیل ضعف در مسائل برنامه نویسی و مباحث پایه ریاضی ، توانایی مانور مناسب در رشته امنیت را ندارند، بنابراین کاملا طبیعی است که چنین تصمیمی از طرف وزارت گرفته شود. این تصمیم به نفع کشور است عزیزان.

    رابعا مسئولین باید ابتدا به خدای متعال پاسخ گو باشد نه به صدهزاران دانشجوی IT !!

    خامسا نوع نگارش نامه بچه های شیراز اصلا مناسب نبود. انگار دستور بالا به پایین بود.استدلال قوی هم پشت حرفش نداشت.

  8. عزیزی که از اولا تا خامسا نظر میدی!!!!!

    اولا : اینکه اعتقاد دارید: “نباید مهندسی شبکه و امنیت را به فارق التحصیل IT بسپارند” اینو بدون مهندسی اطلاعات و هک و آنتی هک و مدیریت اطلاعات و … و مخصوصاکارهای مربوط به شبکه قبل از شما تخصص دانشجوهای IT هستش و درضمن خیلی بی انصاف و بی رحمی که راضی هستی هزاران دانشجوی IT به یکباره بدبخت بشن و به قولتون شما خوشحال بشی(نهایت خودخواهیه).
    دوما : اینکه “دانشجویان IT در مسایل برنامه نویسی و مباحث پایه ریاضی توانایی ندارن”، این حرفتون واقعا بچه گانه است و ناشیانه. این مشکل، مشکلِ سرفصل های وزارت علومه که بعضی درسها و مخصوصا دروس ریاضی مهندسی و دیگر درسهای مربوط به ریاضی رو تو سرفصلها جا نمیده و باید این کار و بکنه. راه حل مساله تغییر سرفصل هاست نه حذف کل گرایشهای شبکه و امنیت از رشته IT!!!.
    سوما: بزرگترین مشکل زمان اعلام این مساله هستش نه خود مساله. یعنی اصلا قبل از گذاشتن لینک دانلود به هیچ وجه(حتی ۰٫۰۱ درصد) حرف و حدیثی راجع به این موضوع نبود، اگه اینطور می بود مطمینا دانشجوهای IT یه فکری میکردند.
    چهارما: امیدوارم این مساله به زودی حل بشه،اگه غیر این باشه امیدوارم همچین مشکلی هم برا شما پیش بیاد ببینم چه حالی داری؟
    پنجما: شما بیشتر به درد رشته ادبیات عرب (رابعا و خامسا و … ) میخوری نه شبکه و امنیت.
    ششما و هفتما و هشتما و … رو هم خودت ادامه بده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  9. استاد عزیز . اولا واسه همه شرایط یکسان نیست . کمی فکر کنید متوجه میشید.
    خیلی ساده هست فهمیدنش.
    دوما دل سازمان سنجش اگه میسوزه یکسال قبلش اطلاع بده نه ۲ ماه مونده به آزمون
    سوما منم مثل خودتون فارغ التحصیل مهندسی نرم افزارم ولی ۱ سال کامل زحمت کشیدم واسه هیچی… درکش خیلی سخته ؟؟؟؟ که حق من و امثال من ضایع شده ؟؟؟
    بعدم به نظر میاد شما واسه ارشد نرم میخوندی که الان به نفعت شده

  10. جواب نام شما

    خیلی ممنون از این همه لطف که بچه های آی تی داشتین! ببخشیدl مگه ما نخواستیم یاد بگیریم؟! اگه ما ضعیفیم بخاطر همون سرفصلایی که وزارت علوم یا دانشکاه میده نمونه : دانشگاه علمی کاربردی : اصول و فنون مذاکره + مهارتهای مسأله یابی و تصمیم گیری – بعضی اساتید محترم هم که …..
    ماهم قضاوتو میسپاریم به خدا که تنها پناه همه بنده هاشه.

  11. با سلام به همه
    حرفم رو با یه سوال شروع میکنم:
    در بحث امنیت آیا نیاز به تسلط بر ریاضیات ، برنامه نویسی و یا مسائل بنیادی شبکه و مهندسی نرم افزار وجود ندارد؟!دوستانی که می خواهند در مباحث امنیتی سیستم شرکت کنند نباید به این علوم اشراف کافی داشته باشند؟!
    مهندسی شبکه هم که مشخصه علاوه بر بحث های زیر ساخت نیاز به بحث های لایه کاربرد(هفت) نیز دارد پس هم سخت افزاری و هم نرم افزاری و سیستمی است.
    خوب حالا دوستان عزیز خودتان مقایسه کنید فرقی میکنه که این رشته های زیر شاخه کجا باشه؟چرا اینقدر کنکوری و شب امتحانی به این موارد نگاه میشه تا زمانی که دید ما به این صورت باشه همینه که هزاران مهندس کامپیوتر و IT و سخت افزار فارغ التحصیل داریم و از همه اینها تعداد انگشت شماری می توانند یه برنامه درست و حسابی بنویسند و یا یه محصول در مورد رشته خودشون عرضه کنند و بقیه هم به استفاده از مدرک جهت کلاس و یا افزایش حقوق اکتفا میکنند.
    به نظرم اعتراض به این موضوع یه کار بیهوده است و قرار نیست در اصل جریان تغییری ایجاد کنه.با اینکه خودم هم برای امتحان مشکل پیدا کردم ولی با این موضوع کاملا موافقم.
    برای همه آرزوی موفقیت دارم.

  12. حلالشون نمیکنم
    امیدوارم نفرینم دامن همه باعث و بانیانش رو بگیره
    عمرم هدر شد
    امیدم ناامید شد

  13. دوست عزیزی که واسه ما دلیل می آورید، اولا از ظاهر امر بر میآید که احتمالا از این افزایش ظرفیت برای کد رشته امتحانی خود نفع می برید،
    ثانیا بنده فارغ التحصیل فناوری اطلاعات هستم و تمام واحد های برنامه نویسی خود را مشترکا با گروه کامپیوتر برداشته ام و ماکزیمم نمره ها را کسب کرده ام، و بنده و برخی دوستان هم رشته ای در انجام پروژه ها به عنوان مرجعی برای دیگران از نرم و سخت و آیتی محسوب میشدیم، پس بی مورد اظهار نظر نفرمایید،
    ثالثا حرف ما فارغ از صحیح بودن یا غلط بودن این امر است و آن زمان اعمال تغییرات بدون در نظر گرفتن شرایط داوطلبان است که کاملا به ضرر دانشجویان فناوری اطلاعات شده، چه آنها که علاقه مند به گرایش شبکه و امنیت بودند و چه آنهایی که به تجارت و فناوری اطلاعات علاقه داشتند.
    رابعا رشته کامپیوتر را چه به شبکه های کامپیوتری!! شما واحد شبکه گذرانده اید اصلا؟؟؟؟

  14. دوستان یک نکته جالب
    العان در دفترچه انتخاب رشته ارشد ۹۳ سال گذشته دیدم از کنکور های ارشد مهندسی های دیگه پذیرش فناوری اطلاعات انجام میشه.
    مثل مهندسی فناوری اطلاعات-گرایش مخابرات و شبکه امن از کنکور ارشد برق
    و هم چنین ارشد فناوری اطلاعات از کنکور ارشد صتایع
    و هم چنین ارشد مدیریت فناوری اطلاعات در کنکور مدیریت
    و..

  15. بخدا خیلی ظالم هستید چرا الان میگید؟؟؟؟ چرا زودتر نگفتید؟؟؟ من وقتم داشتم بخونم الان به نظرتون میشه ۶ تا درس جدید رو تو دو ماه کنکور خوند؟؟؟ واقعا حلال نمی کنم اگه خداقل امسال این گرایشا سرجای خودشون برنگردند. از ته دلم نفرینتون میکنم

  16. عزیزم فک کنم جواب این سوالاتتون رو دوستان (“جواب نام شما”) و (“بنده خدا”) دادن. منم بازم یادآوری میکنم مشکل از تدوین سرفصل هاست نه دانشجوها. برای گرایش شبکه و مخصوصا امنیت (همون طور هم که خودتون گفتین) باید از پایه کار بشه و دروس ریاضی و برنامه نویسی و … خوب سرفصل بندی بشه(که این کار اصلا به خوبی صورت نگرفته) نه اینکه یه هویی بیان گرایش ها رو حذف کنند!!!
    یه مشکلی هم که وجود داره اینه که اینا خودشون هم نمیدونن از فارغ اتحصیلان رشته ی IT چی میخوان! چون این رشته از سه چهار رشته مختلف و البته خیلی پرمحتوا (برق و صنایع و کامپیوتر و مدیریت) تشکیل میشه که میبینین کار برای دانشجوهای این رشته خیلی سخته چون انتظار دارن فارغ التحصیل ها از همه ی این چهار رشته، سررشته داشته باشن و انتظار دارن این دانشجو ها بیان تمام نیازهای فناوری اطلاعات کشور رو برطرف کنن و این موضوع دانشجو ها رو سردرگم میکنه.
    خلاصه مشکل رو باید وزارت علوم ریشه یابی کنه و کم کردن گرایش ها پاک کردن صورت مساله هستش نه حل مساله.
    درضمن همین الآن که این کامنت رو میذارم سازمان سنجش یه اطلاعیه داد و گرایشهارو سرجاش برگردوند. یعنی خودشون هم متوجه شدند چه اشتباهی انجام دادن.

  17. درستش کردن.
    اول خوب اعصاب ملت خورد میکنن.
    دانشجوها رو عصبی و نا امید میکنن. بعد ۱ هفته درسش میکنن.
    تازه خوبه . وزیر علوم نداریم دیگه . مجلسم که همش رد صلاحیت میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *